افغانستانسیاسی

ملاحسن آخند: همسایگان از مهاجران به عنوان فشار استفاده نکنند

بیان‌نیوز- ملامحمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت سرپرست کابل از کشورهای همسایه‌ی افغانستان می‌خواهد که از مهاجران فشار سیاسی استفاده نکنند.

ملاحسن آخند، امروز دوشنبه(۲۷ قوس) در پیامی به‌مناسبت روز جهانی مهاجرت گفته که انتظار می‌رود به موضوع مهاجرین نباید از منظر سیاسی و از زاویه‌ی منافع و تصمیمات آنی نگاه نشود و نباید از آن به عنوان فشار استفاده شود.

او در پیام خود تاکید ورزیده است که روند بازگشت مهاجران باید آبرومندانه و به تدریج صورت گیرد تا در درازمدت سبب فاجعه‌ی انسانی، نفرت و بی‌اعتمادی میان کشورها نشود.

در پیام رییس‌الوزرای حکومت آمده که جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با سازمان ملل‌متحد، موضوع مهاجران افغانستان را نادیده نگیرند.

ملاحسن آخند افزوده است: «عاطفه بشری و همدردی انسانی ایجاب می‌کند که مراجع یاد شده باید به مشکلات مهاجرین افغان در داخل افغانستان یا خارج از افغانستان رسیدگی کند؛  از اخراج اجباری آنان جلوگیری کند؛ و برای جلوگیری از دستگیری، زندانی شدن،  مصادره اموال  و برداشتن هر گونه  مانع باید تلاش مؤثر و عملی  انجام دهد.»

از سوی هم، عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرا در مراسم روز جهانی مهاجران گفته که کشورهای همسایه‌ی افغانستان برخلاف معیارهای بین‌المللی و حق همسایه‌داری، دست به اخراج اجباری افغان‌ها زده و سبب ایجاد نفرت میان دو ملت شده‌اند.

ظاهرا اشاره‌ی آقای حنفی دولت پاکستان است که طی ماه‌های اخیر، دست به اخراج دسته‌ی جمعی مهاجران افغان زده است.

با این حال، براساس آمارهای منتشر شده، طی دو ماه اخیر نزدیک به ۶۰ هزار خانواده‌ی افغان از پاکستان اخراج شده است که ۱۳ هزار خانواده‌ به مناطق اصلی‌شان برگردانده شده‌اند.

 

Related Articles

Back to top button