افغانستانزنان و حقوق بشر

رییس یوناما در نشست شورای امنیت: حقوق زنان به‌طور پیوسته و سیستماتیک مورد تبعیض قرار می‌گیرند

بیان‌نیوز –

روزا اوتنبایوا، نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل‌متحد و رییس یوناما در افغانستان می‌گوید که در شرایط کنونی، ارزش‌های کلیدی حقوق بشراز جمله حقوق زنان و دختران، پیوسته و سیستماتیک مورد تبعیض قرار می‌گیرد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل، شامگاه روز چهارشنبه(۲۹ قوس) به وقت افغانستان با محوریت این کشور برگزار شد و در این نشست، رییس یوناما در مورد وضعیت جاری افغانستان به اعضای این شورا معلومات ارایه کرد.

اوتنبایوا در سخنان گفت: «بسیاری از شهروندان افغانستان به من اطلاع دادند که نگران هستند و ممکن است فراموش شوند؛ بنابراین، نقش من و یوناما این است که پیش‌گیری کنیم تا چنین اتفاقی نیفتد.»

او با اشاره به اوضاع حقوق بشری افغانستان افزود: « یکی از ویژگی‌های کلیدی و اساسی حقوق بشر امروز در افغانستان تبعیض پیوسته و سیستماتیک و فراگیر علیه زنان است. نبود هیچ‌گونه نمایندگی معنادار برای اقلیت‌ها، ادامه‌ی قتل‌ها و دستگیری‌های فراقانونی و خودسرانه، بد رفتاری و شکنجه. با وجود آزاد شدن دو فعال زن، شماری از دست‌اندرکاران رسانه‌ها و فعالان حقوق مدنی‌که در زندان هستند، همچنان رو به افزایش است.»

رییس یوناما در صحبت‌های خود تصریح کرد که افغانستان، معاهدات بین‌المللی را تصویب کرده و این از جانب سازمان ملل، غیرقابل مذاکره هستند.

وی همچنان وضعیت بشری را در افغانستان نگران‌کننده خواند و تاکید ورزید که با وارد شدن فصل زمستان، بیشترا ز ۲۰ میلیون نفر نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و به‌دلیل کم‌شدن میزان کمک‌های بین‌المللی، بسیاری از افغان‌ها نسبت به سال گذشته، نیازمند هستند.

نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل‌متحد در نشست شورای امنیت به تامین امنیت در افغانستان ابراز خوش‌بینی کرد که امارت اسلامی افغانستان به صورت کلی، موفق بوده‌اند.

از سوی هم، نماینده‌ی امریکا در نشست شورای امنیت در سخنان خود با اشاره به محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغانستان، خاطرنشان ساخت که تا زمانی‌که دسترسی زنان به آموزش واقعی، کار و زندگی اجتماعی فراهم نشود، ایالات متحده روابط عادی با طالبان را مدنظر قرار نخواهد داد.

در همین حال، شماری از نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان در این نشست بیان کردند که کشورهای جهان، رویکرد ناکام در قبال افغانستان را کنار بگذارند.

لاناذکی نسیبه، سفیر امارات متحده در این نشست افزود که کشورش از یک رویکرد واقع‌گرایانه اما مبتنی بر اصول از افغانستان حمایت می‌کند و منزوی کردن این کشور به سود کسی نخواهد بود.

امارات متحده‌ی عربی در شورای امنیت، وضعیت امنیتی افغانستان را شکننده خواند و تاکید کرد که حملات شبه نظامیان از افغانستان به پاکستان، هشدارآمیز خواهد بود.

با این حال، مسوولان امارت اسلامی افغانستان در یک سال گذشته همواره ادعاها مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را رد کرده‌ و گفته‌اند که اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

 

Related Articles

Back to top button