افغانستانسیاسی

نماینده ویژه‌ی امریکا برای افغانستان: بزرگ‌ترین خطر تروریستی در افغانستان داعش خراسان است

بیان‌نیوز – تام وست، نماینده ویژه‌ی امریکا برای افغانستان می‌گوید که درحال حاضر، بزرگ‌ترین خطر تروریستی در افغانستان داعش خراسان است و قصد جدی دارد که حملات خارجی انجام دهد.

او این اظهارات را روز پنج‌شنبه(۲۱ جدی) در نشست کانگرس امریکا که در مورد افغانستان برگزار شده بود، مطرح کرده است.

وست در سخنرانی خود افزود که ایالات متحده با دقت فعالیت‌های تروریستی داعش را تحت نظر دارد.

او با اشاره به شبکه‌ی القاعده گفت که توانایی القاعده برای حمله به امریکا به کم‌ترین حد خود رسیده است و در عین حال، این‌که طالبان به ایمن‌الظواهری در کابل پناه داده بود، یک نقض آشکار تعهدات آن‌ها بود.

نماینده ویژه‌ی امریکا برای افغانستان تاکید ورزید که به طالبان گوشزد شده که باید به تعهدات خود پای‌بند باشند.

این مقام امریکایی همچنان در اظهارات خود به بحران انسانی در افغانستان اشاره کرد که برای رسیدگی به آن، اولویت ایالات متحده است.

وی خاطرنشان ساخت که امریکا در دو سال گذشته بیش از دو میلیارد دالر کمک کرده تا به نیازمندی‌های بشری مردم افغانستان پاسخ داده شود و این کمک به دست مردم، سازمان‌های بین‌المللی رسیده است، نه طالبان.

او در پیوند به محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان تصریح کرد که در هیچ جای جهان، زنان و دختران مانند افغانستان تحت سرکوب نیستند.

وست با بیان این‌که احترام به حقوق بشر به‌خصوص زنان و دختران در کانون سیاست هر دولتی باشد، افزود که به طالبان بیان شده که بدون هیچ تغییر بنیادی در سیاست‌های آن‌ها، مسیری به سمت عادی‌سازی روابط باز نخواهد بود.

با این‌که شاخه‌ی خراسان داعش در روزهای اخیر، مسوولیت تعدادی از حملات تروریستی را در برخی از ولایت‌های افغانستان از جمله کابل به عهده گرفته است؛ اما مقام‌های طالبان همواره در اظهارات شان تاکید کرده‌اند که داعش در افغانستان سرکوب شده و هیچ تهدید برای افغانستان و دیگر کشورها نیست.

Related Articles

Back to top button