افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان: تعداد زنان شاغل به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته است

گزارشگر: سمین محمدی

بیان‌نیوز – یک گزارش تازه‌ برنامه‌ی توسعه سازمان ملل در افغانستان(UNDP) نشان می‌دهد که تعداد زنان شاغل در افغانستان طی دو سال گذشته به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته و این بر روند بالا رفتن میزان فقر در این کشور افزوده است.

این گزارش که روز یک‌شنبه(۲۴ جدی) منتشر شده، در آن تصریح شده که سلب حقوق زنان به‌خصوص حق کار و تحصیل و مشکلات سیستم بانکی در افغانستان دو عقب‌گرد و نگرانی عمده‌ی این کشور تحت کنترل طالبان دانسته می‌شود.

در گزارش این نهاد آمده درحال حاضر از هر ۱۰ نفر در افغانستان، هفت نفر آن امنیت غذایی ندارند و نمی‌توانند نیازهای اولیه‌ی زندگی‌شان را تامین کنند.

براساس یافته‌های این نهاد، ۶۹ درصد از شهروندان افغانستان با ناامنی غذایی گرفتار هستند و با کمبود امکانات اولیه مانند مراقبت‌های صحی، کالاهای اساسی، شرایط نامناسب زندگی و عدم فرصت‌های شغلی را تجربه می‌کنند.

برنامه‌ توسعه‌ی سازمان ملل در گزارش خود آمار داده که تعداد زنان شاغل در افغانستان از ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۲ به شش درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است و همچنان شرکت‌های کوچک تحت مدیریت زنان بعد از سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گفته‌ی این گزارش، در شرایط کنونی، نابرابری درآمدی جدی بر زنان افغانستان تحمیل شده است.

مسوولان طالبان تاکنون در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

با این حال، پیش از این ادارات دولتی طالبان آمار داده بودند که طی دو سال گذشته بیش از پنج هزار شرکت کوچک توسط زنان شاغل ثبت و راجستر شده‌اند.

طالبان می‌گویند که هیچ‌گونه محدودیتی بر زنان در راستای فعالیت‌های اقتصادی در کشور وجود ندارد.

 

Related Articles

Back to top button