افغانستانزنان و حقوق بشر

گزارش یوناما و پاسخ تُند طالبان؛ زنان به‌خاطر نداشتن حجاب مناسب بازداشت شده‌اند

بیان‌نیوز – هیات دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) گزارش تازه‌ای را در مورد اوضاع حقوق بشری افغانستان و به‌ویژه زنان و دختران این کشور منتشر کرده و در این گزارش از بازداشت‌های زنان توسط طالبان به‌خاطر عدم رعایت حجاب مناسب ابراز نگرانی شده است.

این گزارش روز دوشنبه(۲ دلو) منتشر شده که اوضاع حقوق بشری افغانستان را در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ را به بررسی گرفته و در آن تصریح شده که وضع محدودیت‌ها بر زنان، بازداشت‌های مدافعان حقوق بشر و کارکنان رسانه‌ها ادامه یافته است.

یوناما در گزارش خود صریح از مناطقی در غرب کابل و منطقه‌ی خیرخانه نام‌برده است که دختران به‌دلیل عدم رعایت حجاب مناسب از این مناطق بازداشت شده‌اند.

طبق گزارش یوناما، افزون بر بازداشت دختران، شمار دیگری از دختران نیز به‌خاطر رعایت حجاب مناسب، هشدار شفاهی دریافت کرده‌اند.

اخیرا، روند بازداشت دختران عمدتا از غرب کابل در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، گفته بود که برخی از دختران به‌دستور حلقات خارجی، در تلاشش ترویج بدحجابی بودند که برای‌شان توصیه صورت گرفت و هیچ دختری بازداشت نشده است.

از سوی هم، در گزارش یوناما از ثبت موارد دیگری هم یاد شده که ماموران طالبان زنانی را مورد بازپرس قرار داده به‌خاطر مسافرت طولانی و بدون محرم بوده‌اند و همچنان به رانندگان توصیه شده که زنان بدون محرم را انتقال ندهند.

سخن‌گوی طالبان در اعلامیه‌ی خود گفته است که در این گزارش تمرکز زیاد روی اجرای «احکام شرعی» صورت گرفته که ناشی از بی‌خبری یوناما از احکام شرعی و در مواردی انتقاد از «احکام اسلامی» است.

ذبیح‌الله مجاهد، به این گزارش یوناما واکنش تُند نشان داده و آن را توهین به اعتقادات و باورهای مردم افغانستان دانسته است.

او گفته است: «حجاب زنان، ضرورت محرم شرعی همراه زنان، فضای شرعی برای کار، تحصیل زنان و همچنین اجرای مجازات‌های شرعی توسط دادگاه‌ها و جلوگیری از انحراف فکری و عقیدتی در جامعه، این‌ها همه وظیفه‌ی شرعی یک حکومت متعهد اسلامی است.»

مجاهد افزوده است، در صورتی‌که موارد ذکرشده توسط یوناما انتقاد می‌شود و یا احکام صریح اسلامی را خلاف حقوق بشر می‌داند، این خود توهین به عقاید و باورهای یک مردم است.

Related Articles

Back to top button