افغانستانسیاست

سفیر ایران در کابل: هدف گروه تماس همکاری با حاکمان فعلی افغانستان است

بیان‌نیوز – حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده‌ی ویژه رییس‌جمهوری ایران برای افغانستان می‌گوید که هدف از ایجاد گروه منطقه‌ای تماس، همکاری با حاکمان فعلی افغانستان است.

او این اظهارات را امروز یک‌شنبه(۲۲ دلو) در مراسم تجلیل از چهل‌وپنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران که در سفارت ایران در کابل برگزار شده بود، مطرح کرده است.

دو هفته‌ پیش، نخستین نشست اعضای گروه تماس با حضور نمایندگان ایران، روسیه، پاکستان، ترکیه و شمار دیگری از دیپلمات‌های کشورهای خارجی در کابل برگزار شده بود.

سفیر ایران در کابل با اشاره به این نشست در سخنانی گفته که تهران به‌منظور تقویت ثبات در افغانستان و در سطح منطقه، طرح ایجاد گروه تماس منطقه‌ای را پیشنهاد کرد.

او افزود: «در واقع هدف اولیه‌ی این ایده و تشکیل گروه تماس، همکاری با حاکمان کنونی در کمک به آنان به ثبات امنیتی،‌ سیاسی و بهبود وضعیت اقتصادی و زمینه‌سازی آغاز سازندگی منبعث از ابتکارات منطقه‌ای است.»

به گفته‌ی قمی، این طرح بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای مشارکت با سایر همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه در زمینه دریافت یک‌ سازوکار اجرایی جهت ایجاد شرایط بهتر برای مردم افغانستان است.

سفیر ایران اخیرا اظهاراتی را در قبال افغانستان مطرح کرده که با واکنش‌های گسترده سیاسیون و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

قمی در تازه‌ترین اظهارات خود با اشاره به جنگ اسرائیل در غزه گفته بود که اگر نیاز شود، بیشتر از یک لشکر استشهادی(انتحاری) برای دفاع از غزه خواهند رفت.

از سوی هم عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان در این مراسم، تعامل و گسترش میان افغانستان و ایران در عرصه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی را قابل توجه توصیف کرد.

معین سیاسی وزارت خارجه طالبان

او افزود که افغانستان و ایران براساس اصل حسن‌نیت و حسن همجواری به‌سوی اعتمادسازی متقابل حرکت کرده و به این نگرش رسیده که برای رسیدن به اصول و منافع مردم دو کشور، با نگاه بردبرد باهم تعامل داشته باشند.

به گفته‌ی معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان، پس‌زمینه‌های مشترک تاریخی، دینی،‌ فرهنگی و زبانی میان دو کشور سبب می‌شود که روابط افغانستان و ایران در ابعاد مختلف از قبل گسترش و تقویت یابد.

Related Articles

Back to top button