افغانستانزنان و حقوق بشر

خواست سازمان ملل از طالبان: زنان بازداشت‌شده را آزاد کنید

بیان‌نیوز – استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل‌متحد می‌گوید که این نهاد از مقام‌های طالبان خواسته است که زنان بازداشت‌شده را از زندان آزاد کند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاران افزوده که یوناما از ادامه‌ی محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغانستان نگران است و هراس وجود دارد که تداوم این محدودیت‌ها سبب به حاشیه راندن بیشتر زنان و افزایش خشونت‌های خانوادگی شود.

گزارش‌هایی وجود دارد که وضع محدودیت‌ها بر زنان، مشکلاتی چون ازدواج‌های زودهنگام، اقدام به مهاجرت‌های ناخواسته و مشکلات دیگر اجتماعی را به وجود آورده است.

اما، حکومت سرپرست طالبان، موضوع زنان و دختران افغانستان را یک امر داخلی دانسته و از سازمان‌های بین‌المللی و کشورها خواسته که در این موارد مداخله نکنند.

در همین حال رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان به‌دلیل تداوم محدودیت‌های طالبان بر زنان، افغانستان با کمبود پرستار، داکتر و بحران صحی مواجه است.

او شب گذشته(۲۳ دلو) در پلتفرم ایکس به‌مناسبت روز جهانی زنان و دختران در عرصه‌ی ساینس نوشته که زنان و دختران افغانستان از ارایه خدمات به کشورشان به حیث داکتر، انجنیر، دانشمند و سایر حرفه‌های محروم شده‌اند.

 

Related Articles

Back to top button