افغانستانسیاست

خلیلزاد در کانگرس امریکا: طالبان وعده داده بودند که زنان می‌توانند وزیر باشند

بیان‌نیوز – زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین امریکا برای افغانستان می‌گوید که مقام‌های طالبان وعده داده بودند که زنان می‌توانند در حکومت‌شان وزیر باشند.

خلیل‌زاد این اظهارات را در جلسه‌ استماعیه‌ی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بیان کرده است. این جلسه روز پنج‌شنبه(۲۶ دلو) به وقت محلی امریکا برگزار شده است.

او در میان سخنانش تصریح کرد که مقام‌های طالبان ابتدا اعلام کرده بودند که زنان می‌توانند در حکومت‌شان وزیر باشند و در تمام عرصه‌ها فعالیت کنند.

خلیل‌زاد، اما تاکید کرد که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، خلاف وعده‌ی شان عمل کردند.

به گفته‌ی خلیل‌زاد، نیروهای امریکایی نمی‌توانستند برای رعایت این شرط(تامین حقوق زنان) در افغانستان بمانند و انتظار می‌رفت که این هدف در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی دنبال شود.

این مقام پیشین امریکا با اشاره بت توافق سیاسی در افغانستان، گفت که احتمال توافق سریع سیاسی وجود نداشت و تمایل اشرف غنی به ادامه‌ی حضور نیروهای امریکایی و اختلافات او با طالبان باعث می‌شد تا خروج نیروها به تاخیر صورت گیرد.

خلیل‌زاد به پرسش‌های اعضای مجلس نمایندگان امریکا پاسخ داد که طالبان با اجازه دادن به گروه‌های تروریستی در افغانستان موافقت‌نامه دوحه را شدیدا نقض کرده است.

او اما در ادامه خاطرنشان ساخت که طالبان در امر مبارزه با گروه‌های تروریستی تا حد زیادی به تعهدات خود عمل کرده است.

وی با اشاره به ارتش دولت پیشین افغانستان افزود که نوع ایجاد، مدیریت و جذب نیرو برای ارتش با شرایط افغانستان سازگار نبود و بیشتر تحت تاثیر اختلافات سیاسی داخلی داخلی قرار داشت.

خلیل‌زاد در ادامه خاطرنشان ساخت که در اوج هرج‌ومرج روزهای پایانی، فرماندهان ارتش به جای دفاع از شهر به میدان هوایی رفتند تا فرار کنند.

او با اشاره به فرار اشرف غنی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان گفت او از ترس کشته‌شدن به امارات متحده عربی فرار کرد.

از سوی هم مایکل مکال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، فرار اشرف غنی را بزدلانه عنوان کرد.

مایکل مکال با تایید اظهارات خلیل‌زاد مبنی بر عدم حفظ نظام توسط رهبران پیشین افغانستان افزود: «موافقم، اقدامات و فرار اشرف غنی بزدلانه بود.»

با این حال، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا از اقدام رییس‌جمهوری ایالات متحده مبنی بر عدم مشروط کردن خروج نیروها از افغانستان و توافق سیاسی میان حکومت غنی و طالبان انتقاد کردند.

 

Related Articles

Back to top button