افغانستانسیاسی

رییس شورای عالی حرکت اسلامی افغانستان: «ما مذاکره با طالبان را ترجیح می‌دهیم»

بیان‌نیوز – داکتر محمدعارف شاه جهان، رییس شورای عالی حرکت اسلامی افغانستان می‌گوید که جنگ بحران این کشور را حل نمی‌کند و برای عبور از بحران، این جریان سیاسی طرفدار مذاکره با طالبان است.

او این اظهارات را در مصاحبه‌ی اختصاصی با «افغانستان اینترنشنال» بیان کرده و افزوده است: «ما مذاکره را ترجیح می‌دهیم. با تمام طرف‌های ذی‌دخل در افغانستان، مذاکره با کسانی‌که بیرون از افغانستان هستند، مذاکره با کسانی‌که داخل هستند، مذاکره با طالبان برای حل منازعات افغانستان.»

رییس شورای عالی حرکت اسلامی افغانستان همچنان در ادامه تاکید ورزید که طالبان متوجه این موضوع شده‌اند که با زور نمی‌تواند به حکومت‌داری ادامه داد؛ زیرا اگر با زور حکومت کنند، عمر آن بسیار کوتاه خواهد بود.

آقای شاه جهان با بیان این‌که حکومت‌داری از طریق زور هم به ضرر طالبان و هم به ضرر مردم افغانستان خواهد بود، گفت که جریان سیاسی حرکت اسلامی افغانستان قصد جنگ ندارد؛ زیرا جنگ مشکل این کشور را حل نخواهد کرد.

وی ابراز خوش‌بینی کرد که گفت‌وگو و مذاکره نتیجه‌بخش خواهد بود و در عین حال، طالبان هم به این موضوع پی‌برده‌اند که حکومت‌شان با جنگ و زور دوام نمی‌کند.

به گفته‌ی او، وقتی بحث مذاکره مطرح می‌شود، در هر گوشه‌ای از دنیا که چتر صادقانه و یک تضمین امنیتی وجود داشته باشد حتا در داخل افغانستان، مسوولان این جریان سیاسی(شورای حرکت اسلامی افغانستان) برای تعیین سرنوشت حاضر خواهند شد.

رییس شورای عالی حرکت اسلامی افغانستان در پاسخ به این پرسش که آیا این جریان با گروه‌های درگیر جنگ با طالبان در تماس است یا خیر، افزود: «ما در امورات نظامی ناظر هستیم و تماشا می‌کنیم، ولی در امورات سیاسی هماهنگ هستیم با تمام نیروهایی‌که راه حل سیاسی را جست‌وجو می‌کنند، در کنار آن‌ها ایستاده می‌شویم و برای حل سیاسی قضایا به پیش می‌رویم.»

با این حال پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، تمامی جریان‌ها و احزاب سیاسی منحل اعلام شد و درحال حاضر هیچ حزبی در این کشور فعالیت رسمی ندارد.

رییس شورای عالی حرکت اسلامی افغانستان با اشاره به این موضوع خاطرنشان ساخت که اتحاد شاخه‌های حزب حرکت اسلامی الگویی برای تمام افغانستان خواهد بود.

او از تمامی احزاب سیاسی خواست که برای ایجاد فضای سالم در افغانستان در کنار همدیگر قرار بگیرند و برای کشور با ثبات و مرفه دست به همکاری دهند.

Related Articles

Back to top button