افغانستانسیاسیگزارش ویژه

نشست دوحه دوم؛ ۱۷ جریان سیاسی با دعوت طالبان از سوی سازمان ملل انتقاد کردند

گزارشگر: سمین محمدی

بیان‌نیوز – هم‌زمان با نزدیک شدن نشست دوحه دوم، شماری از جریان‌های سیاسی  از دعوت طالبان از سوی سازمان ملل‌متحد انتقاد کردند. اما این جریان‌ها چه کسانی هستند؟

در حالی‌که سه روز دیگر تا برگزاری نشست دوحه دوم باقی مانده است، ۱۷ جریان سیاسی روز پنج‌شنبه(۲۶ دلو) اعلامیه مشترک صادر و موقف‌شان را در قبال این نشست ابراز کردند.

احمد مسعود، رهبر جبهه‌ی مقاومت ملی

این نشست با حضور نمایندگان ویژه‌ی کشورها برای ا

فغانستان و به میزبانی سازمان ملل‌متحد برگزار می‌شود و در آن تحولات مهم افغانستان به بحث و بررسی گرفته خواهد شد.

 

در اعلامیه‌ مشترک جریان‌های سیاسی آمده است که آن‌ها در مورد تلاش‌های سازمان ملل و صدور قطع‌نامه ۲۷۲۱ شورای امنیت این سازمان مبنی بر فرستاده‌ی ویژه برای افغانستان ملاحظاتی دارند.

جنبش اعتراضی زنان – عکس از شبکه‌های اجتماعی

آن‌ها گفته‌اند: «باور ما این است که افغانستان در پانزدهم اگست ۲۰۲۱ براساس توطیه‌ی داخلی و بین‌المللی به طالبان تحویل داده شد که در نتیجه‌ی آن نظام سیاسی از هم پاشید، حکومت‌داری تعطیل شد و طالبان بر افغانستان مسلط گردیدند.»

در اعلامیه‌ی مشترک به‌گونه مشخص از این جریان‌های سیاسی نام برده شده است. جبهه‌ی آزادی به رهبری یاسین ضیا، جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان،

اعضای رهبری شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی، شورای مقاومت ملی، حزب اسلامی افغانستان، حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی، حزب جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم، حزب دعوت اسلامی به رهبری عبدالرب رسول سیاف، حزب وحدت اسلامی به رهبری محمد محقق، حزب عدالت و آزادی به رهبری سرور دانش، شورای لوی مشرقی، شورای لوی قندهار، شورای شمالی بزرگ، روند حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت و حزب همدلی مردم افغانستان.

در اعلامیه‌ی مشترک

عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش

این جریان سیاسی به وضوح بیان کرده که حق تعیین سرنوشت با آرای مردم، یکی از اصول پایدار سازمان ملل‌متحد است؛ اما طالبان با حاکمیت سیاسی، هرگونه انتقاد نسبت به خود را با سرکوب پاسخ داده است.

 

 

 

 

صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت

جریان‌های سیاسی تاکید ورزیده‌اند که از یک‌سو بحران کشور از مجرای گفت‌وگو حل شود و از سوی دیگر، از دبیرکل سازمان ملل‌متحد و سایر بازیگران منطقه‌ای خواسته‌اند که اعضای آن در نشست مشورتی این سازمان اشتراک کنند. «می‌خواهیم که با زمینه‌سازی حضور همه‌ی طرف‌های سیاسی ذی‌نفع افغانستان در نشست آتی آن سازمان، فرصت آن مهیا گردد که ازطریق پروسه‌ی فراگیر ملی، وضعیت کنونی متحول و زمینه‌ی شکل‌گیری دولت قانونی برخواسته از اراده‌ی مردم افغانستان فراهم گردد تا به بحران‌های جاری در کشور ما نقطه‌ی پایان گذاشته شود.»

 

سرور دنش، رییس حزب عدالت و آزادی

به گفته‌ی این جریان‌های سیاسی، شرط موفقیت نشست دوحه، نیازمند در نظرداشت خواسته‌های مردم، همکاری‌ جریان‌های موثر سیاسی و طرف‌های ذی‌نفع و اجتناب از هرنوع تعامل سیاسی – دیپلماتیک با طالبان در غیاب مردم افغانستان است.

 

 

 

عبدالرب رسول سیاف،‌ رهبر حزب دعوت

با این حال، حکومت سرپرست کابل تاهنوز در مورد موقف جریان‌های سیاسی واکنشی نشان نداده است.

قرار است که در نشست دوحه هیاتی از جانب طالبان نیز اشتراک کند.

Related Articles

Back to top button