افغانستانزنان و حقوق بشر

نگرانی وزرای خارجه ۱۲ کشور از تشدید اوضاع حقوق بشری افغانستان؛ مجاهد: حقوق همه رعایت می‌شود

بیان‌نیوز – وزرای خارجه‌ی ۱۲ کشور در حاشیه‌ کنفرانس امنیتی مونیخ با صدور بیانیه مشترک، اوضاع حقوق بشری افغانستان را وحشتناک توصیف کردند و طالبان مسوول این وضعیت دانستند.

مسوولان طالبان اما این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌خوانند و می‌گویند که حقوق زنان تامین است.

این بیانیه روز گذشته(۲۸ دلو) از سوی وزرای خارجه‌ی رومانیا، هالند، مغولستان، کوزوو، آلمان، فرانسه، کانادا، بلغارستان، بلجی، آلبانیا و رومانیا صادر شده است.

در بیانیه آمده است: «طالبان مسوول یکی از وخیم‌ترین و وحشتناک‌ترین وضعیت‌های حقوق بشر در سراسر جهان هستند.»

آن‌ها در این بیانیه با بیان این‌که طالبان با حذف نیمی از جمعیت افغانستان، آینده‌ی این کشور را به خطر می‌اندازند، تاکید ورزیدند که آن‌ها(طالبان) باید به دختران اجازه دهند تا تحصیلات عالی متوسطه را براساس معیارهای بین‌المللی فرا گیرند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به این نگرانی‌ها افزوده است که نگرانی‌های بیان‌شده در نشست مونیخ بی‌اساس است و افغانستان بعد از سال‌ها امن شده است.

مجاهد امروز یک‌شنبه(۲۹ دلو) در پلتفرم ایکس نوشته است: «به‌شمول زنان، حقوق همه‌ی اتباع کشور رعایت می‌شود،‌مردم امنیت جانی، مالی، حیثیتی و روانی دارند.»

سخن‌گوی طالبان همچنان در ادامه نوشته که دروازه‌های محاکم برای همه‌ی افغان‌ها بدون تفکیک باز است و به حقوق آن‌ها رسیدگی می‌شود.

به گفته‌ی او، افغانستان به‌سوی رفاه اقتصادی درحال حرکت است،‌ در بخش‌های صحی، تعلیمی و عمرانی کار فوق‌العاده شده و برنامه‌های بهتری زیردست قرار دارد.

سخن‌گوی طالبان، این نگرانی‌ها را پروپاگند و توطیه دانست و تاکید کرد که افغانستان بازهم به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و در عین حال، منتظر اعلامیه و تشویش هیچ کسی نخواهد ماند.

 

Related Articles

Back to top button