افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

گوترش: در وضعیت حقوق بشری و مبارزه با تروریزم در افغانستان پیشرفتی حاصل نشده است

گزارشگر: سمین محمدی

بیان‌نیوز – آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد در پایان نشست دوحه اعلام کرد که در اوضاع حقوق بشری و مبارزه با تروریزم در افغانستان پیشرفتی به دست نیامده و همچنان وضعیت برای زنان این کشور نیز وخیم‌تر شده است.

گوترش که عصر روز دوشنبه(۳۰ دلو) در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، نتیجه‌ی نشست دو روزه‌ی دوحه را سازنده و مفید دانست و تاکید ورزید که اشتراک‌کنندگان این نشست پیرامون مسایل اساسی افغانستان توافق نظر داشتند.

او با بیان این‌که سازمان ملل افغانستانی را می‌خواهد که با خود و همسایگانش در صلح باشد، خاطرنشان ساخت که افغانستان کنونی بتواند به تعهدات بین‌المللی یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت را دوباره برآورده کند.

به گفته‌ی دبیرکل سازمان ملل، حکومت فراگیر نیازمند حضور نمایندگان اقوام پشتون، تاجیک، هزاره، اوزبیک و سایر اقوام افغانستان است؛ اما چنین حکومتی هنوز تشکیل نشده است.

گوترش همچنان تصریح کرد که در وضعیت حقوق بشری و مبارزه با تروریزم در افغانستان پیشرفتی حاصل نشده و نیز وضعیت برای زنان در این اواخر وخیم‌تر نیز شده است.

تعیین نماینده‌ی ویژه سازمان ملل برای افغانستان

دبیرکل سازمان ملل همچنان در بخش از سخنانش به تعیین نماینده‌ی ویژه این سازمان برای افغانستان اشاره کرد و گفت که مشوره‌ها و گفت‌وگوها را در این مورد فورا آغاز خواهد کرد.

وی تصریح کرد که در نشست دو روزه‌ی دوحه توافق براین شد تا نماینده‌ی ویژه با مشوره‌های عمیق با سایر اعضای سازمان ملل‌متحد، حکومت سرپرست طالبان و سایر اعضای جامعه‌ی مدنی تعیین شود.

او افزود: «تصمیم گرفته شد تا مجموعه‌ای از مشوره‌ها را آغاز کنم و شرایط را برای تعیین نماینده‌ی ویژه که نه تنها وظیفه‌ی هماهنگی تعامل جامعه‌ی جهانی را به عهده داشته باشد، بلکه بتواند به‌صورت مؤثر با طالبان کار بکند، بررسی کنم.»

تعیین یک نماینده‌ی ویژه از سوی سازمان ملل برای افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان پیشنهاد شده بود. نشست شورای امنیت با صدور قطع‌نامه ۲۷۲۳ تایید کرده بود که تعیین این نماینده در نشست دوحه به بحث و رایزنی گرفته شود.

طالبان، اما مخالف تعیین نماینده‌ی ویژه برای افغانستان است و مقام‌های حکومت سرپرست کابل همواره گفته‌اند که در حضور یوناما، تعیین یک نماینده‌ی ویژه اضافی و نادرست است.

گوترش از طالبان نامه دریافت کرد

دبیرکل سازمان ملل‌متحد در این کنفرانس خبری به وضوح بیان کرد که از سوی طالبان نامه‌ای را دریافت کرده و شرایط در آن طوری مطرح شده بود که غیرقابل قبول بود.

او گفت: «این شرایط قبل از هرچیز حق گفت‌وگو با دیگر نمایندگان جامعه‌ی افغانستان را از ما سلب می‌کرد و رفتاری را می‌طلبید که می‌توانم بگویم تا حد زیادی شبیه به به رسمیت‌شناختن باشد.»

گوترش در ادامه تصریح کرد که عدم اشتراک طالبان به نشست دوحه آسیبی نرسانید و نتیجه‌ی این نشست مفید و سازنده بود.

از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل‌متحد می‌گوید که قرار براین شد تا سومین دور نشست دوحه در آینده برگزار شود و انتظار می‌رود که نمایندگان طالبان در آن اشتراک کنند.

Related Articles

Back to top button