افغانستانزنان و حقوق بشر

دبیرکل سازمان: ممنوعیت ظالمانه‌ی تحصیل و اشتغال زنان و دختران افغانستان باید لغو شود

بیان‌نیوز – آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌ در پیامی، ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران از سوی طالبان را ظالمانه دانست و از آن‌ها خواست که این ممنوعیت را باید لغو کنند.

گوترش بامداد امروز سه‌شنبه(۱ حوت) در پلتفرم ایکس نوشته است: «ممنوعیت ظالمانه‌ی دسترسی دختران به تحصیل و ممنوعیت اشتغال زنان افغانستان باید لغو شود.»

او در ادامه نوشته است که زنان و دختران افغانستان بتوانند به‌طور کامل و معنادار در تمامی عرصه‌های زندگی افغانستان از صنف آموزش تا میزهای تصمیم‌گیری اشتراک کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طی دو روز گذشته نشست دوحه بدون حضور نمایندگان طالبان به پایان رسید و در این نشست، به تامین ارزش‌های حقوق بشری مردم افغانستان، تشکیل حکومت فراگیر و دسترسی زنان و دختران به حقوق‌شان تاکید صورت گرفت.

از سوی هم، دبیرکل سازمان ملل‌متحد تاکید کرده که افغانستان تحت حاکمیت طالبان در زمینه‌های امنیت،‌ فساد و جلوگیری از کشت مواد مخدر دست‌آوردهای قابل توجه داشته است، اما با آن هم نیاز به کار بیشتری دارد.

گوترش از جامعه‌ی بین‌المللی خواسته که به تلاش‌های خود برای افغانستان ادامه دهند تا حقوق همه‌ی اتباع این کشور تامین شود و این موضوع نیز از اولویت‌های حکومت کنونی افغانستان باشد.

 

Related Articles

Back to top button