افغانستانسیاسی

بلخی به طالبان: از مطالبات مذهبی و سیاسی خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم

بیان‌نیوز – سیدحسین عالمی بلخی، رییس دبیرخانه‌ی شورای علمای شیعه‌ی افغانستان می‌گوید که رسمیت مذهب تشیع، مشارکت در حکومت و تدریس فقه جعفری در مکاتب و دانشگاه‌ها از خواست‌های اساسی مردم تشیع است.

بلخی این اظهارات را روز دوشنبه(۷ حوت) در مراسم گرامی‌داشت از میلاد با سعادت دوازدهمین امام شیعیان حضرت مهدی موعود مطرح کرده است.

رییس دبیرخانه‌ی شورای علمای شیعه خاطرنشان است که موارد مرتبط با شیعه را با حکومت سرپرست کابل در میان گذاشته و تاکنون آن‌ها را پی‌گیری کرده است.

آقای بلخی بیان کرد: «رسمیت مذهب جعفری برای مردم تشیع، مشارکت در عرصه‌های سیاسی در حکومت، حل‌وفصل دعاوی مردم تشیع مطابق فقه جعفری، تدریس فقه جعفری و عقاید شیعه در مکاتب و دانشگاه‌ها. این خواسته‌های اساسی ما است و گذشت نمی‌توانیم.»

این عضو شورای علمای شیعه تصریح کرد که این خواسته‌ها را از طریق جنگ، خشونت، تضعیف دولت و حاکمیت دنبال نخواهد شد، زیرا ۴۵ سال جنگ در افغانستان هیچ‌گونه  نتیجه‌ای جز ویرانی، در پی نداشته است.

در همین حال محمد اکبری، معاون شورای علمای شیعه در سخنانی افزود که اعتقاد براین‌که ظهور مهدی موعود(عج) که در سراسر جهان حاکمیت خداوند را پیاده می‌کند، یک موضوع قبول‌شده است.

آقای اکبری گفت که ظهور مهدی موعود حرف‌های جدیدی چون مذهب جدید را پیاده خواهد کرد، بلکه از دستورات قرآن کریم در تمام جهان را تطبیق خواهد کرد.

با این حال، شیعیان از نیمه‌ی شعبان به عنوان تولد دوازدهمین امام شیعه در سراسر جهان گرامی‌داشت می‌کنند.

Related Articles

Back to top button