افغانستانزنان و حقوق بشر

گزارش دبیرکل سازمان ملل: آغاز سال جدید روز «اندوه» برای دختران افغان و جهان خواهد بود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد در گزارش سه ماهه‌ی خود، ادامه‌ی ممنوعیت‌های آموزشی دختران افغانستان را هشداردهنده دانست و گفت که آغاز سال جدید روز اندوه برای دختران و جهان خواهد بود.

دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) امروز چهارشنبه(۱۶ حوت) گزارش سه ماهه‌ی دبیرکل این سازمان در مورد افغانستان را منتشر کرد.

در این گزارش به ابعاد مختلف اوضاع جاری افغانستان پرداخته شده است.

او محرومیت زنان و دختران افغان از آموزش را عمیقا نگران‌کننده توصیف کرد و خاطرنشان ساخت که یک نظام آموزشی‌ در حکومت طالبان که بتواند چالش‌های سد راه جوانان را در بخش کسب دانش و مهارت‌های اساسی کاهش دهد، شک و تردید وجود دارد.

دبیرکل سازمان ملل‌متحد در این گزارش به وضوح از حکومت سرپرست طالبان خواسته است که ممنوعیت‌های آموزشی دختران فورا لغو شود.

توقف مجازات علنی

گوترش همچنان در این گزارش با اشاره به اقدامات اخیر طالبان مبنی بر مجازات علنی متهمان، افزوده که این مجازات‌ها مغایر تعهدات افغانستان با اصول کنوانسیون ملل‌متحد علیه شکنجه است و باید هرچه سریع‌تر توقف داده شود.

به گفته‌ی دبیرکل سازمان ملل، ادامه طرح و اجرای سیاست‌های طالبان که حقوق زنان و مردان افغانستان را نقض می‌کند، هشدار دهنده است.

مسوولان حکومت سرپرست طالبان تاهنوز در مورد این گزارش یوناما واکنشی نشان نداده‌اند.

در روزهای اخیر، در ولایت‌های غزنی و جوزان تعدادی از متهمان پس از حکم دادگاه در ملاء عام اعدام شدند و در عین حال، تعدادی از متهمان نیز در برخی ولایت‌ها به گونه‌ی علنی مجازات شدند.

این اقدامات طالبان واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت.

Related Articles

Back to top button