اجتماعی

سازمان بین‌المللی مهاجرت: سال ۲۰۲۳ سال‌ مرگ‌بار برای پناهندگان در یک دهه‌ی گذشته بود

اداره‌ی مهاجرت سازمان ملل‌متحد(آی‌اوام) در یک گزارش تازه، سال ۲۰۲۳ را سال‌ مرگ‌بار برای پناهندگان دانست و آمار داده که دست کم هشت هزار و ۶۵۶ نفر در مسیرهای مختلف مهاجرتی جان داده‌اند.

این اداره روز چهارشنبه(۱۶ حوت) در گزارش خود گفته است: «رقم مرگ مهاجران در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل از آن ۲۰ درصد افزایش یافته و ضرورت اقدامات فوری برای جلوگیری از مرگ‌های بیشتر را برجسته می‌کند.»

به گفته‌ی اداره‌ی مهاجرت سازمان ملل‌متحد از آغاز سال جدید میلادی تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر دیگر نیز در مسیرهای مهاجرت جان باخته‌اند.

اداره‌ی مهاجرت همچنان خاطر نشان ساخته که به علت محدود بودن مسیرهای امن مهاجرت، صدها هزار نفر تلاش دارند تا از مسیرهای قاچاقی دست به مهاجرت بزنند.

با این حال، مسیر اصلی مهاجرت از شمال آفریقا به جنوب اروپا، هنوز پرخطرترین مسیر است و سال گذشته دست‌کم ۳ هزار و ۱۲۹ مورد مرگ و ناپدید شدن در این مسیر ثبت شده که بالاترین رقم مرگ مهاجران در دریای مدیترانه از سال ۲۰۱۷ است.

براساس گزارش‌ها، تعداد پناهندگانی‌که سال گذشته میلادی جان خود را از دست دادند، در سایر نقاط جهان نیز به رقم بی‌سابقه‌ای رسید. در قاره آفریقا هزار و ۸۶۶ و در قاره آسیا نیز دو هزار و ۱۳۸ نفر کشته و یا مفقود شده‌اند.

«بیش از دو هزار» مهاجر غیرقانونی در آب‌های مدیترانه مفقود شده‌اند

اوگوچی دانیلز، معاون دبیر کل اداره بین‌المللی مهاجرت گفت: «همزمان با گذشت ده سال از راه اندازی طرح مهاجران ناپدید‌شده، قبل از هرچیز تمامی جان‌های از دست رفته را به یاد می‌آوریم. هر یک از آن‌ها یک فاجعه انسانی بود که زندگی خانواده و اطرافیان‌شان را سال‌ها تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

سازمان بین‌المللی مهاجرت «طرح مهاجران ناپدید‌شده» را که جمع آوری آمارهای مربوط به مرگ و مفقود شدن مهاجران و برای عموم قابل دسترسی است از سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد. در این طرح تاکنون ۶۳ هزار و ۸۷۲ مورد از سراسر جهان ثبت شده است.

اما تخمین زده می‌شود که به دلیل موانع موجود برای شناسايی و ثبت آمار به خصوص در نقاط دورافتاده نظیر جنگل‌های پاناما و همینطور مسیرهای دریایی که قایق‌های حامل مهاجران بدون به جا گذاشتن هیچ اثری ناپدید می‌شوند، تعداد واقعی مرگ و مفقود شدن مهاجران بسیار بیشتر از آمارهای سازمان بین‌المللی مهاجرت است.

اوگوچی دانیلز افزود: «این آمارهای تکان‌دهنده درعین حال تأکیدی بر ضرورت انجام اقدامات گسترده‌تر برای تضمین مهاجرت امن برای همه است تا مردم در جست‌وجوی زندگی بهتر دیگر جان خود را به خطر نیندازند.»

Related Articles

Back to top button