افغانستانزنان و حقوق بشر

۸۵ فرمان طالبان که زنان و دختران را به حاشیه راند

بیان‌نیوز – انستیتوت صلح جهانی با همکاری شمار دیگری از نهادهای حقوق بشری، به مناسبت روز جهانی همبستگی زنان، نشستی را برای بررسی اوضاع زنان و دختران افغانستان برگزار کرد.

در این نشست که شماری از مدافعان حقوق زن از جمله ملاله یوسف‌زی، برنده‌ی جایزه صلح نوبل حضور داشت و از جامعه‌ی بین‌المللی خواست که زنان و دختران افغانستان را فراموش نکنند.

ملاله با بیان این‌که جامعه‌ی جهانی از حقوق زنان و دختران افغانستان پشتیبانی کنند، تاکید ورزید که عدم حمایت زنان، پیام مخربی برای دختران در سراسر جهان خواهد داشت.

او گفت: «این مهم است که ما به عنوان جامعه‌ی جهانی در کنار آن‌ها(زنان افغان) باشیم، اگر ما نشان دهیم که نگاه مان از زنان افغان دور است، نه تنها پیام مخرب برای زنان و دختران افغان، بلکه پیامی برای دختران در سراسر جهان ارسال می‌کند.»

در همین حال، انستیتوت صلح جهانی در اعلامیه‌ی افزوده که طالبان در دو سال گذشته ۸۵ فرمان را برای محدودسازی زنان و دختران افغانستان صادر کرده است.

این نهاد از طالبان خواسته است که فرامین محدودکننده را لغو و به زنان و دختران افغانستان اجازه دهند تا به زندگی عمومی بازگردند.

دوروتی استرادا رییس گروه کاری سازمان ملل درباره تبعیض در برابر زنان در این نشست گفته است: «این تنها کشوری در جهان است که حق آموزش برای زنان و دختران بالای دوازده سال را ممنوع کرده است. حق کار، حق دست‌رسی به سلامت، دست‌رسی به عدالت، آزادی بیان گرفته شده است، پس آپارتاید جنسیتی فقط یک ساختار نظری نیست، بل واقعیت زندگی میلیون‌ها زن و دختراست.»

نهادهای حقوق بشری اهداف استخباراتی دارند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در پاسخ به این نشست‌ها می‌گوید که بیشتر سازمان‌های حقوق بشری اهداف استخباراتی‌شان را زیر نام حقوق بشر دنبال می‌کنند.

مجاهد به رسانه‌های افغانستان افزوده است که حکومت فعلی افغانستان اطمینان می‌دهد حقوق زنان تامین است و سازمان‌های بین‌المللی نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

او خاطرنشان ساخت که تلاش‌ها جریان دارد تا برخی مسایلی که هنوز باقی مانده، به زودترین فرصت حل شود.«مطمئین باشند که نظام در برابر مردم مکلفیت دارد و حقوق مردم را می‌پردازد.»

در روز جهانی زن، سیاست‌های طالبان در قبال زنان بار دیگر مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفت و از تداوم این سیاست‌ها انتقاد کردند.

 

Related Articles

Back to top button