افغانستانزنان و حقوق بشر

دیپلمات‌های امریکایی: موضوع تحصیل و کار زنان مساله ثبات افغانستان و منطقه است

بیان‌نیوز- نیمایندگان ویژه‌ی امریکا برای افغانستان به‌ مناسبت روز جهانی همبستگی زنان، در پیامی گفته‌اند که موضوع زنان و اشتراک آن‌ها در زندگی عمومی، مساله ثبات افغانستان و منطقه محسوب می‌شوند.

توماس وست در بامداد روز شنبه(۹ مارچ) در پلتفرم ایکس نوشته است: «امروز به‌مناسبت روز جهانی زن، ما به فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر و شجاعت زنان و دختران افغان برای تامین حقوق شان که آموزش ببینند، کار کنند و از خانواده‌ خود حمایت کنند و در زندگی عامه اشتراک کنند، ارج می‌گذاریم. این‌ها مسایل ثبات افغانستان و منطقه است.»

رینا امیری، نیز در روز هشت مارچ گفته است که به شجاعت زنان و دختران افغانستان در دفاع از حقوق شان در برابر فرمان‌های افراطی احترام می‌گذارد.

او بار دیگر ابراز نگرانی کرد که اگر جامعه‌ی جهانی در کنار زنان افغانستان ایستادگی نکند، حقوق همه‌ی زنان در همه‌جا با خطر مواجه می‌شود.

روز جهانی همبستگی زنان در افغانستان در حالی فرا می‌رسد که از دو سال بدین‌سو زنان و دختران این کشور از حقوق اساسی‌شان چون آموزش و کار منع شده‌اند.

با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای اقناع طالبان، اما این تلاش‌ها نه تنها بی‌نتیجه بوده؛ بلکه با گذشت زمان فرامین متعددی برای محدودسازی زنان صادر شده است.

طالبان اما موضوع زنان و دختران را یک مساله داخلی می‌دانند و همواره از جامعه‌ی جهانی خواسته که در این مورد مداخله نکنند.

 

Related Articles

Back to top button