افغانستاناقتصادی

معاون اقتصادی طالبان: مردم افغانستان حق خود را از «کانال قوش‌تپه» به‌دست می‌آورند

بیان‌نیوز – ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی طالبان می‌گوید که  مردم افغانستان حق خود را از «کانال قوش‌تپه» به‌دست می‌آورند و کشورهای همسایه نباید نگرانی داشته باشند.

معاون اقتصادی طالبان این اظهارات را امروز سه‌شنبه(۲۲ حوت) در دیدار با هیات عالی‌رتبه اوزبیکستان که به تازگی وارد کابل شده، در یک مراسم تشریفاتی مطرح کرد.

ملا برادر افزود که این کانال در شمال افغانستان آرزوی چندین دهه‌ی مردم این کشور بود که در نتیجه‌ی جنگ و ناامنی‌های مداوم، نتوانستند به صورت مشروع و معقول مانند سایر کشورهای حوزه دریایی آمو استفاده کنند.

به گفته‌ی این مقام طالبان، افغانستان سیاست خارجی اقتصادمحور را دنبال می‌کند که عمدتا بر اتصال منطقه‌ای تمرکز خواهد داشت و برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای اوزبیکستان است.

از سوی هم وزیرخارجه‌ی اوزبیکستان افزوده که کشورش آماده است تا در بخش تخنیکی این کانال و نیز اجرای سیستم‌های آبیاری عصر با طالبان همکاری کند.

وزیرخارجه‌ی اوزبیکستان در سخنرانی خود تصریح کرد که تاشکند می‌خواهد افزون بر سرمایه‌گذاری در تولید برق، از زغال سنگ افغانستان به‌منظور اتصال منطقه‌ای پروژه «افغان – ترانس» و در بخش برق پروژه‌های مهمی را عملی سازد.

وزیر خارجه‌ی ازبیکستان به تازگی در راس یک هیات ۳۰ نفر وارد کابل شده و با مقام‌های ارشد طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

اوزبیکستان روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی با افغانستان دارد.

Related Articles

Back to top button