افغانستانسیاست

وزیرخارجه‌ی اوزبیکستان در کابل با مقام‌های ارشد طالبان دیدار کرد

بیان‌نیوز – بختیار سعیدوف، وزیر خارجه‌ی اوزبیکستان روز سه‌شنبه(۱۲ مارچ) در راس یک هیات عالی‌رتبه وارد کابل شده و با مقام‌های ارشد دیدار کرده است.

وزیر خارجه‌ی ازبیکستان با ملامحمد حسن آخند، نخست‌وزیر طالبان، ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی و شمار دیگری از وزرای کابینه طالبان گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه‌ی اوزبیکستان گفته که کشورش همواره به روابط خوب و برادری میان دو کشور تاکید دارد و تاشکند معتقد است که افغانستان نباید تنها گذاشته شود.

سعیدوف در اظهارات خود بیان کرده که اوزبیکستان با افغانستان در تمامی مسایل مهم و به‌خصوص تطبیق پروژه‌ها در زمینه‌های اقتصادی، زراعتی و تولید برق علاقه‌مند است که تجربه‌های خود را با طالبان شریک سازد.

این مقام بلندپایه‌ی اوزبیکستان همچنان تصریح کرده که کشور تمایل دارد در مواردی چون ایجاد فابریکه تولید سمنت، استخراج زغال سنگ و پروژه تولید ۲۰۰ میگاوات برق از زغال سنگ، سرمایه‌گذاری کند.

در همین حال، نخست‌وزیر طالبان افزوده است، با وجود این‌که افغانستان در چند دهه‌ی گذشته با مشکلات زیادی مواجه بوده، اما روابط میان اوزبیکستان و افغانستان حسنه برقرار مانده است.

این مقام ارشد طالبان اطمینان داده است که ادارات طالبان در خصوص اجرای پروژه‌های اقتصادی آماده همکاری است.

واگذاری رسمی سفارت افغانستان در تاشکند به طالبان

از سوی هم، وزیر خارجه‌ی اوزبیکستان در نشستی با معاون اقتصادی طالبان گفته است که در آینده‌ی نزدیک، سفارت افغانستان در تاشکند را به گونه رسمی به طالبان واگذار خواهد کرد.

وزیر خارجه‌ی اوزبیکستان در سخنرانی خود تاکید کرد که کشورش تلاش می‌کند که با واگذاری سفارت، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور تقویت و گسترش یابد.

با این حال، اکثر نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در کشورهای منطقه به طالبان واگذار شده است و براساس آمارهای منتشرشده، بیش از ۱۵ کشور سفارت‌های افغانستان را تحویل طالبان داده‌اند.

با وجود این، اما کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان می‌خواهند حکومت طالبان را به گونه‌ی رسمی به‌رسمیت نشناخته‌اند.

 

Related Articles

Back to top button