افغانستانگزارش ویژه

بحران بشری در افغانستان؛ جهان «معامله‌گرانه» وضعیت زنان را تماشا می‌کند

گزارشگر: سمین محمدی

بیان‌نیوز – نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا، ایالات متحده و مقام‌های دیپلماتیک افغانستان با اشاره به وضعیت دختران و زنان این کشور ابراز نگرانی کرده و سکوت جامعه‌ی جهانی را در قبال وضعیت حقوق بشری افغانستان«معامله‌گرایانه» توصیف می‌کنند.

کارن ملکیور، عضو پارلمان اروپا روز گذشته(۲۴ حوت) در سخنرانی گفته که اکنون در افغانستان رویاهای دختران و زنان ربوده شده و در خانه‌های‌شان زندانی شده‌اند و این در واقع یک نسل تحت سلطه‌ی طالبان رنج می‌برند.

به گفته‌ی این عضو پارلمان اروپا، با این‌که جامعه‌ی جهانی معامله‌گرایانه و با سکوت وضعیت زنان افغانستان را به تماشا نشسته است، اما باید به حرف زدن و موقف‌گیری در مورد وضعیت جاری ادامه داده شود.

او گفت: «ما نباید این آپارتاید جنسیتی را عادی‌سازی کنیم، تاریخ ما را با عمل‌کرد ما قضاوت خواهد کرد،‌ نه با کلمات ما.»

خانم ملکیور همچنان بیان کرد: «آیا ما نسلی خواهیم بود که چشمان خود را بسته است؟ یا ما نسلی هستیم که برای حق آموزش، حق کار و به سادگی حق وجود داشتن زنان افغانستان مبارزه می‌کند.»

پارلمان اروپا دیروز با صدور قطعنامه‌ای، گفت که طالبان عملا زنان و دختران را از زندگی عمومی حذف کرده‌اند و این به‌مثابه‌ی آزار جنسی و آپارتاید جنسیتی است.

طالبان حمایت دیپلماتیک و اقتصادی نمی‌شود

جان کربی، سخن‌گوی شورای امنیت ملی امریکا در تازه‌ترین اظهاراتش افزوده که ایالات متحده از طالبان حمایت دیپلماتیک و اقتصادی نمی‌کند.

او که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، در مورد لایحه‌ای که یک عضو مجلس سنا در مورد قطع ارسال کمک به افغانستان

پیشنهاد کرده، تصریح نمود که این لایحه هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد.

کربی گفت: «ما طالبان را به عنوان حکومت در افغانستان به‌رسمیت نشناخته‌ایم. اگر آن‌ها خواستار چنین کاری و مشروعیت هستند، باید به تعهدات خود به‌ویژه در مورد زنان و دختران و حقوق بشر در افغانستان عمل کنند.»

این مقام امریکایی همچنان خاطرنشان ساخت که هرچند جنگ امریکا در افغانستان به پایان رسیده، اما تعهد ایالات متحده در حمایت از مردم این کشور پابرجا است.

رفتار طالبان «آزار و اذیت جنسیتی» محسوب شود

نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد می‌گوید که وضعیت وخیم زنان نیازمند پاسخ هماهنگ جامعه‌ی جهانی است.

اندیشه که روز جمعه(۲۵ حوت) در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد سخنرانی می‌کرد، گفت که وعده‌های طالبان به‌شمول احترام به حقوق بشر برآورده نشده، زنان و دختران همچنان نمی‌توانند به حقوق اساسی‌شان دسترسی داشته باشند.

به گفته‌ی اندیشه، کمیسیون منع تبعیض علیه زنان به نتیجه رسیده است که به‌دلیل گسترده بودن محدودیت‌ها و سیستماتیک علیه زنان و دختران، این رفتارها آزار و اذیت جنسیتی محسوب شود.

اخیرا فشارهای بین‌المللی بر طالبان مبنی بر حذف ممنوعیت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان افزایش یافته است؛ اما طالبان این فشارها را مداخله در امور این کشور می‌داند.

پس از روی کار آمدن طالبان، ممنوعیت‌های شدید بر زنان و دختران از جمله منع آموزش، منع کار و رفت‌وآمدهای اجتماعی وضع شد.

 

Related Articles

Back to top button