افغانستانزنان و حقوق بشر

آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان؛ طالبان به این ممنوعیت آسیب‌رسان پایان دهند

بیان‌نیوز – با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان، دفتر هیات معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) می‌گوید که طالبان بیش از ۹۰۰ روز می‌شود که دختران را از آموزش محروم کرده‌اند.

وزارت معارف طالبان امروز چهارشنبه(۱ حمل) زنگ آموزش سال جدید تعلیمی را طی مراسم‌های رسمی در مرکز و ولایت‌های افغانستان به صدا درآورد، اما در مورد لغو ممنوعیت آموزش دختران هیچ‌گونه صحبتی صورت نگرفت.

هیات معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل در پیامی افزوده است: «با آغاز سال تعلیمی جدید در افغانستان اکنون بیش از ۹۰۰ روز است که دختران بالاتر از سن ۱۲ سال از رفتن به مکتب و پوهنتون منع شده‌اند.»

یوناما با بیان این‌که آموزش برای همه برای صلح و رفاه ضروری است، از طالبان خواست که به این ممنوعیت غیرقابل توجیه و آسیب‌رسان پایان دهند.

ممنوعیت آموزش دختران «زجردهنده و برباددهنده» است

اشرف غنی،‌ رییس‌جمهوری پیشین افغانستان که  سه سال قبل به امارات متحده عربی فرار کرد، حالا در پیامی افزوده که ادامه‌ی محرومیت دختران از آموزش زجردهنده و برباددهنده‌ی کشور است.

آقای غنی در پیام یازده دقیقه‌ای خود همچنان بیان کرده که منع آموزش دختران نزدیک به هزار روز می‌شود و این به خیر و صلاح افغانستان نیست.

از سوی هم نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر از ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان انتقاد کرد.

رینا امیری می‌گوید که تداوم ممنوعیت آموزش دختران دل‌خراش بوده و وضعیت فوق‌العاده‌ای برای زنان و دختران در سطح جهان ایجاد شده است.

او شب گذشته در نشستی تحت عنوان «بازسازی امنیت از دیدگاه زنانی‌که تحت سلطه طالبان زندگی می‌کنند» اشتراک کرده بود و سخنرانی کرد.

امیری گفت که درازه‌های مکاتب در حالی در افغانستان گشایش می‌یابد که دختران بار دیگر نمی‌توانند به صنف‌های درسی‌شان حاضر شوند و آموزش ببینند.

به گفته‌ی این مقام دیپلماتیک امریکا، آن‌چه که در افغانستان وجود دارد، در هیچ کشوری با اکثریت مسلمان و در چارچوب اسلامی قابل قبول نیست و این مخالفت‌ها در مورد آموزش در سطح جهانی رد شده است.

طالبان و حمایت اقتصادی از زنان

در حالی‌که ادامه‌ی محرومیت آموزش دختران واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشته است، اما ادارات طالبان در کابل به حمایت اقتصادی از زنان تاکید می‌کنند.

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان آمار داده است که در سال گذشته‌ی خورشیدی برای ۲۶ هزار زن اشتغال‌زایی مصون در ادارات دولتی و بخش خصوصی ایجاد کرده است.

طالبان پس از روی کار آمدن در افغانستان، زنان را از رفتن به ادارات دولتی و کار کردن در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی منع کرد.

 

Related Articles

Back to top button