افغانستانزنان و حقوق بشر

سال جدید تعلیمی؛ امریکا بار دیگر از ممنوعیت آموزش دختران افغانستان انتقاد کرد

بیان‌نیوز – هم‌زمان با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان، نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر از ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان انتقاد کرد.

امروز چهارشنبه(۱ حمل) نخستین روز سال جدید آموزشی در افغانستان است و ادارات مربوطه‌ی طالبان زنگ تعلیمی را برای آغاز روندهای آموزش در افغانستان به صدا درآورد.

رینا امیری می‌گوید که تداوم ممنوعیت آموزش دختران دل‌خراش بوده و وضعیت فوق‌العاده‌ای برای زنان و دختران در سطح جهان ایجاد شده است.

او شب گذشته در نشستی تحت عنوان «بازسازی امنیت از دیدگاه زنانی‌که تحت سلطه طالبان زندگی می‌کنند» اشتراک کرده بود و سخنرانی کرد.

امیری گفت که درازه‌های مکاتب در حالی در افغانستان گشایش می‌یابد که دختران بار دیگر نمی‌توانند به صنف‌های درسی‌شان حاضر شوند و آموزش ببینند.

به گفته‌ی این مقام دیپلماتیک امریکا، آن‌چه که در افغانستان وجود دارد، در هیچ کشوری با اکثریت مسلمان و در چارچوب اسلامی قابل قبول نیست و این مخالفت‌ها در مورد آموزش در سطح جهانی رد شده است.

وزارت معارف طالبان با این‌که زنگ آغاز آموزش را در سال جدید به صدا درآورده است، اما در مورد آموزش دختران بالاتر از صنف ششم چیزی نگفته‌اند.

Related Articles

Back to top button