جهان

سناتوران امریکایی: داعش اگر به مسکو حمله کرد، به امریکا نیز حمله خواهد کرد

بیان‌نیوز – سه روز پس از حمله‌ی مرگ‌بار داعش در شهر مسکو، شماری از سناتوران امریکایی ابراز نگرانی کردند که اگر داعش در حومه مسکو حمله کرد، به این معنا که توان راه‌اندازی چنین حملاتی را در ایالات متحده نیز خواهد داشت.

مایکل مکال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفته است که داعش خطری برای اروپا و امریکا است.

این سناتور ارشد امریکایی با انتقاد از اظهارات هفته گذشته فرمانده سنتکام که گفته بود شاخه خراسان داعش طی شش ماه توان حملات خارج از افغانستان را خواهد داشت، گفت: «تنها شش روز طول کشید تا آن‌ها(داعش) به مسکو حمله کنند و فکر می‌کنم که این برای امریکا و اروپا نگران‌کننده است.»

به گفته‌ی مکال، ایالات متحده بدون ارزیابی قابلیت داعش و بدون نظارت اطلاعاتی افغانستان را ترک کرد.

از سوی هم تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه امریکایی نیز در اظهاراتی، از توان حمله‌ی داعش بر یک تالار کنسرت در مسکو ابراز نگرانی کرد که این گروه تهدیدی برای انجام حملات تروریستی در خاک امریکا و علیه شهروندان است.

او با بیان این‌که این وضعیت بازتاب سیاست ناکام خروج از افغانستان است، تصریح کرد که انجام حملات تروریستی داعش علیه شهروندان امریکا یک خطر بزرگ خواهد بود.

کاتن روز یک‌شنبه(۵ حمل) به فاکس‌نیوز گفت: «عمیقا مایه تاسف است که مردم بیگناه، زنان و کودکان، در مسکو کشته شدند، اما حمله بعدی می‌تواند بر سفارت‌های امریکا در آسیا و اروپا یا دانش‌آموزان ما در جریان سفر علمی شان به اروپا باشد.»

او افزود: «این وضعیت انعکاس خطرناک خروج ناکام بایدن از افغانستان است.»

گروه داعش مسوولیت حمله بر تالار کنسرت در حومه شهر مسکو را بر عهده گرفت و در این حمله ۱۴۳ نفر جان باخت و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

بسیاری از گزارش‌های منتشرشده حاکی است که شاخه خراسان داعش که در افغانستان مستقر است، در عقب این حمله قرار دارد.

 

Related Articles

Back to top button