جهان

آیا امریکا برای نبرد با چین آماده می‌شود؟

بیان‌نیوز – زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی سابق امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که بودجه دفاعی دولت بایدن نشان‌ می‌دهد که چین بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده است.

به گزارش افغانستان اینترنشنال، خلیل‌زاد و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا در دولت ترمپ، مقاله‌ مشترکی را در ویبسایت «نشنل اینترست» نوشته و به این سوال پاسخ داده‌اند که آیا امریکا برای نبرد با چین آماده می‌شود؟

آن‌ها در این مقاله گفته‌اند که در صورت وقوع درگیری، ایالات متحده از آمادگی‌های لازم نظامی علیه چین برخوردار نیست.

این مقام پیشین امریکا از دولت بایدن خواسته که باید گام‌هایی را برای بازسازی توانایی نظامی خود بردارد و خلاءهای موجود را تکمیل کند.

این دو مقام پیشین حکومت ترامپ نوشتند که نه تنها روسیه و چین، بلکه قدرت‌های کوچکتر نیز تصور می‌کنند امریکا ضعیف شده و از این وضعیت به نفع گسترش دایره نفوذ خود بهره می‌گیرند.

به گفته‌ی آن‌ها، رقابت چین و امریکا تنها به شبه جزیره تایوان و جنوب دریای چین محدود نمی‌شود. آن‌ها مشخصاً به گرم شدن روابط بیجینگ و کشورهای خاورمیانه اشاره کرده نوشتند: «چین با تصور این که امریکا خود را از خاورمیانه کنار کشیده، نفوذش را در این منطقه توسعه می‌دهد.»

آن‌ها همچنان در این مقاله تاکید کرده‌اند که در صورت وقوع درگیری، امریکا و متحدانش تجهیزات نظامی کافی در اختیار ندارند؛ زیرا جنگ اوکراین و روسیه، کمبود تکان‌دهنده‌ی تسلیحاتی غرب را نشان داده است.

اوبراین و خلیلزاد تاکید کردند که بایدن باید بودجه کشورهای عضو ناتو را افزایش دهد و روابط خود را با کشورهای هندوپاسفیک، مانند جاپان و هند را تقویت کند.

آنها همچنان پیشنهاد کردند که امریکا رهبری مبارزه سیاسی با نظام سیاسی چین و حفظ نظم بین‌المللی لیبرال را به عهده گیرد.

Related Articles

Back to top button