افغانستانسیاسی

گزارش تحقیقی: اعضای طالبان از فرامین رهبرشان سرپیچی می‌کنند

بیان‌نیوز – گزارش تحقیقی انستیتوت مطالعات صلح و جنگ نشان می‌دهد که اعضای طالبان در موارد متعددی، از فرمان‌های رهبرشان سرپیچی کرده‌اند.

در گزارش این نهاد آمده است که اعضای طالبان، فرمان‌های رهبر خود را درباره مسایل مختلف از جمله ممنوعیت تعدد ازواج، ممنوعیت تعیین خویشاوندان و کشتارهای فراقانونی نادیده گرفته‌اند.

گزارش تحقیقی انستیتوت مطالعات صلح و جنگ که روز جمعه(۱۰ حمل) منتشر شده، در آن بیان شده که رهبر طالبان و مقام‌های ارشد آن‌ها در باره سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی اختلاف نظر دارند.

مهم‌ترین اختلاف‌نظر درباره ممنوعیت آموزش دختران است که اعضای کابینه طالبان بارها به وضوح در سخنرانی‌های عمومی خود در برابر تصمیم‌های رهبری این گروه واکنش نشان داده‌اند. ملا یعقوب، سراج‌الدین حقانی و عباس استانکزی از مقاماتی‌اند که تاکنون در سخنرانی‌های عمومی خود از سیاست‌های هبت‌الله آخندزاده انتقاد کرده‌اند.

در بخشی از گزارش انستیتیوت مطالعات جنگ آمده است که مقامات طالبان با سرپیچی از فرمان هبت‌الله آخندزاده، دختران خود را برای آموزش به مکاتب مخفی فرستاده‌اند.

به نقل از این گزارش، آخوندزاده فرمان‌های متعددی صادر کرده که تعدد زوجات را «غیرضروری و اسراف» خوانده و آنرا ممنوع کرده است، با این حال «بسیاری از فرماندهان طالبان علی‌رغم فرمان آخواندزاده به ازدواج‌های متعدد ادامه داده‌اند.»

علاوه بر این، افراد طالبان با نقض وعده رهبر این گروه در مورد عفو عمومی، به کشتارهای فراقانونی کارمندان دولت سابق افغانستان به طور گسترده ادامه داده‌اند.

در کنار موارد یاد شده، در گزارش آمده است که مقامات طالبان با تعیین وابستگان و خویشاوندان خود در کرسی‌های دولتی، فرمانده هبت‌الله آخوندزاده درباره ممنوعیت تعیینات براساس خویشاوندی و فساد را نادیده گرفته‌اند.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان اختلافات را می‌پذیرد، اما آن را به معنای عدم هماهنگی و در حد نزاع نمی‌داند.

مجاهد به رسانه‌های افغانستان افزوده است که اختلاف در حکومت یک امر معمول است.

 

Related Articles

Back to top button