افغانستانسیاسی

مک‌کنزی: اگر در افغانستان می‌ماندیم بیشتر از اکنون در امنیت می‌بودیم

بیان‌نیوز – جنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده پیشین ستاد فرماندهی ارتش ایالات متحده(سنتکام) در تازه‌ترین اظهاراتش افزوده است که اگر نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان باقی می‌بود، امریکا و متحدانش بیشتر از حال در امنیت می‌بود.

این جنرال امریکایی روز یک‌شنبه(۱۲ حمل) در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز در مورد کتاب خود جدید خود که تحت عنوان (The melting point) گفته است که داعش از طریق آنلاین در سازمان‌دهی حملات خود استفاده می‌کند.

او ضمن نگرانی از حضور داعش در افغانستان گفته است: «اگر ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در کنار دیگر اعضای ناتو در افغانستان باقی می‌ماند، می‌توانستند که با داعش مبارزه کنند و بیشتر از حال در امنیت می‌بودیم.»

مک‌کنزی در این مصاحبه خود تصریح کرد: «افراط‌گرایی توسط افرادی‌که در خارج از امریکا به انترنت دسترسی دارند، ممکن است یکی از خطرناک‌ترین روش‌هایی باشد که داعش می‌تواند برای انجام حملات از آن استفاده کند.»
به گفته‌ی این جنرال امریکایی، حملات داعش فقط در افغانستان خلاصه نمی‌شود، بلکه تلاش دارد تا اهدافی را در سایر کشورها از جمله روسیه، امریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو مورد حمله قرار دهد.

مک‌کنزی خاطرنشان ساخت: «حمله روسیه احتمالا اقدامی بوده که مستقیما توسط شاخه خراسان داعش سازمان‌دهی شده؛ اما افراط‌گرایی آنلاین تهدیدی برای آینده است.»

این جنرال امریکایی همچنان تشخیص عوامل مرتبط با داعش را دشوار دانسته و تاکید کرده که حملات‌شان بسیار مرگ‌بار خواهد بود.

با این حال، گفته که اگر بر داعش در پناه‌گاه‌شان فشار وارد شود، قادر به انجام حملات نخواهند بود، اما متأسفانه امریکا این فشار لازم را بر داعش حفظ نکرده است و در نتیجه آنان برای قدرت‌گیری، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی حملات آزادند.

گفتنی است، حمله‌ی داعش در حومه شهر مسکو، جهان را شوکه کرد و نگرانی‌هایی را از سازمان‌دهی حملات آن در سایر کشورهای جهانی برانگیخته است.

در این حمله داعش در تالار کنسرتی در شهر مسکو صورت گرفت، نزدیک به ۱۵۰ نفر جان باخت و حدود ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

 

Related Articles

Back to top button