جهان

حمله‌ی اسرائیل به مرکز دیپلماتیک ایران؛ تهران پیام مهمی به امریکا ارسال کرد

بیان‌نیوز – حسین‌امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران می‌گوید که کشورش پیام مهمی به دولت امریکا به عنوان حامی اسرائیل، ارسال کرده است.

عبداللهیان در در پلتفرم ایکس نوشته است: «در پی حمله‌ی تروریستی رژیم اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و شهادت چند تن از مستشاران رسمی نظامی کشورمان، مقام سفارت سویس به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران، ساعت ۰۰:۴۵ بامداد امروز سه‌شنبه توسط مدیرکل امریکا به وزارت خارجه فراخوانده شد.»

وزیرخارجه‌ی ایران در ادامه نوشته است: «در این احضار ابعاد حمله‌ی تروریستی و جنایت رژیم اسراییل تبیین و مسوولیت دولت امریکا مورد تاکید قرار گرفت.»

آقای عبداللهیان همچنان گفته که پیام مهمی به دولت امریکا به عنوان حامی دولت اسرائیل، ارسال شد و امریکا باید پاسخ‌گو باشد.

از سوی هم متیو میلر، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا عصر روز دوشنبه(۱۳ حمل) با اشاره به حمله‌ی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق به خبرنگاران گفت که واشنگتن درحال مشورت و گفت‌وگو با متحدان خود در منطقه و جمع‌آوری اطلاعات است.

میلر خاطرنشان ساخت که ایالات متحده درحال حاضر نمی‌تواند پیرامون این حمله اظهار نظر کند.

سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا گفت: «من نمی‌خواهم پیش از آن‌که ما جزییات و اطلاعات کافی جمع‌آوری کنیم، اظهار نظری در این باره کنم اما واضح است که ما همیشه نگران هرچیزی که موجب افزایش تنش و درگیری در منطقه شود، هستیم.»

در همین حال در واکنش به این حمله‌ی اسرائیل بر مرکز دیپلماتیک ایران در دمشق، نمایندگی ایران در سازمان ملل‌متحد، طی نامه‌ای خواستار برگزاری فوری نشست شورای امنیت شده است.

نماینده‌ی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد اعلام کرده که این نشست فوری امروز سه‌شنبه به وقت محلی برگزار می‌شود.

واکنش‌ها به حمله‌ی هوایی اسرائیل علیه مرکز دیپلماتیک ایران در سوریه

سازمان ملل‌متحد، قطر، سوریه، عربستان سعودی و پاکستان به این حمله‌ی هوایی اسرائیل بر مرکز دیپلماتیک ایران در دمشق، پایتخت روسیه واکنش نشان داده است.

وزارت خارجه‌ی عربستان سعودی، این حمله‌ی اسرائیل را محکوم کرده و گفته است: «وزارت خارجه پادشاهی عربستان هرگونه هدف گرفتن مراکز دیپلماتیک که نقض قوانین دیپلماتیک بین‌المللی و مقررات مصونیت دیپلماتیک است، را با هر توجیهی و تحت هر بهانه‌ای رد می‌کند.»

حکومت قطر نیز این اقدام اسرائیل علیه مرکز دیپلماتیک ایران در سوریه را نکوهش کرده و آن را نقض آشکار توافق‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی و هنجارهای دیپلماتیک خوانده است.

وزارت خارجه‌ی قطر افزوده که نیاز است تا از نمایندگی‌های دیپلماتیک و کارکنان آن بر بنیاد قوانین بین‌المللی حفاظت صورت گیرد.

با این حال براساس گزارش رسانه‌های ایرانی، در حمله‌ی هوایی جنگنده‌های اسراییلی در کنسولگری ایران در دمشق، چند دیپلمات از جمله سه مستشار نظامی ایران کشته شده است.

در حمله‌ی اسرائیل به سوریه یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران کشته شد

 

Related Articles

Back to top button