افغانستانزنان و حقوق بشر

گزارش سازمان ملل: زنان کارآفرین ستون‌های حیات ثبات اقتصادی افغانستان هستند

بیان‌نیوز – برنامه توسعه سازمان ملل‌متحد با انتشار گزارشی، گفته است که این نهاد طی سه سال گذشته از ۷۵ هزار کسب‌وکار کوچک حمایت کرده که بیشتر آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

این برنامه‌ی سازمان ملل‌متحد گزارش خود را روز گذشته(۲۹ حمل) تحت عنوان «شنیدن صدای زنان کارآفرین در افغانستان، تلاش و انعطاف‌پذیری آن‌ها» منتشر کرده است.

در این گزارش دیدگاه سه هزار زن افغانستان که تحت کنترل طالبان هستند، گرفته شده است.

براساس این گزارش، زنان و دختران افغانستان با این‌که با مشکلات و دشواری‌های زیادی مواجه هستند، اما از خود انعطاف‌پذیری نشان داده و علیه چالش‌ها با جدیت رفتار می‌کنند که و این نشان می‌دهد که زنان ستون‌های حیاتی ثبات اقتصادی و امید در افغانستان هستند.

در گزارش این نهاد سازمان ملل امده که تبعیض جنسیتی و محدودیت‌ها علیه زنان سبب شده که بیش از ۴۰ درصد زنان برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود ابراز ناتوانی کنند.

طبق این گزارش، تنها پنج درصد از زنان شرکت‌کننده در نظرسنجی گفته‌اند که می‌توانند برای پیشبرد کسب‌وکار خود خود از بانک‌ها یا موسسات قرضه‌دهی، وام بگیرند.

حکومت سرپرست طالبان طی سه سال گذشته بیش از ۵۰ فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران صادر کرده است. این فرامین، دختران را از آموزش و زنان را از کار کردن در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی منع کرده است.

با وجود این محدودیت‌ها، اما وزارت تجارت طالبان چندی قبل آمار داده که طی دو سال گذشته حدود پنج هزار جواز تجارت کوچک برای زنان صادر شده است.

وزارت خارجه امریکا: مشروعیت طالبان بستگی به رعایت حقوق زنان دارد

Related Articles

Back to top button