افغانستانزنان و حقوق بشر

ملاله یوسف‌زی و لارنس خواستار فشار آوردن بین‌المللی بر طالبان شد

بیان‌نیوز – ملاله یوسف‌زی، برنده‌ی جایزه صلح نوبل و جنیفر لارنس، بازیگر امریکایی و برنده‌ی جایزه اسکار از دولت‌های شان خواسته‌اند که طالبان در قبال رفتارشان علیه زنان، پاسخ‌گو قرار داده شود.

به گزارش گاردین، این فعالان مطرح حقوق زن با اشاره به مستند جدید پیرامون زنان افغان پس از تسلط طالبان، تاکید کرده‌اند که طالبان در افغانستان باید تحت فشارهای بین‌المللی قرار بگیرد.

گزارش گاردین روز جمعه(۳۱ حمل) منتشر شده است.

آن‌ها همچنان در مصاحبه با گاردین، سیاست‌ کشورهای غربی را در راستای حمایت از حقوق زنان زیر سوال برد که هیچ کار موثری در حمایت از زنان و دختران افغانستان انجام نداده‌اند.

لارنس به وضوح بیان کرده که فیمینست‌های غربی به‌جای نقض بیشتر و چشم‌گیر حقوق بشر در خاور میانه، تمایل بر تمرکز بر مسایل داخلی خود دارند.

این بازیگر امریکایی با بیان این‌که وضعیت زنان افغانستان فقط یک داستان نیست، خاطرنشان ساخت که شرایط کنونی زنان افغان نشان‌دهنده مقاومت آن‌ها است.

لارنس گفت: «این زنان نیاز دارند که دنیا شاهد مبارزه‌شان باشد و ما باید به دولت‌های خود فشار بیاوریم تا طالبان را پاسخ‌گو بدانند.»

در همین حال ملاله یوسف‌زی، با پرسش‌های خود از کشورهای مدعی دفاع از حقوق زنان انتقاد کرد که سکوت چرا و چرا انفعال؟

ملاله افزوده است: «من فکر می‌کنم وظیفه مردم این است که از رهبران خود حساب بگیرند و بیشتر بر آن‌ها فشاور بیاورند و بپرسند که آن‌ها چه کار کرده‌اند، وقتی می‌گویند که به برابری جنسیتی متعهد هستند و در عین حال، هیچ اقدامی برای حمایت از حقوق زنان و تحصیل دختران در افغانستان انجام نمی‌دهند، منظورشان چیست؟»

براساس گزارش‌ها، کار مستند «نان و‌ گل‌های سرخ» که قصه زنده‌گی سه زن افغان هنگام تسلط طالبان بر کشور است، در سال ۲۰۲۱ با سرمایه‌گذاری جنیفر لارنس و کارگردانی صحرا مانی آغاز شد.

نماینده‌ی امریکا در سازمان ملل: تلاش جهان برای بهبود اوضاع زنان افغانستان نتیجه نداده است

Related Articles

Back to top button