افغانستانزنان و حقوق بشر

سازمان ملل به طالبان: صدای زنان افغان را بشنوید

بیان‌نیوز – بخش زنان سازمان ملل‌متحد در افغانستان(UN Women) از طالبان خواسته است که صدای زنان افغان باید به‌طور مستقیم شنیده شود.

این نهاد سازمان ملل روز چهارشنبه(۵ ثور) به مناسبت روز جهانی «چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح» در پلتفرم ایکس نوشته است: «ما از هر بازیگر چندجانبه می‌خواهیم تا فضاهایی را ایجاد کند که در آن صدای زنان افغان به طور مستقیم شنیده شود و کمک مالی را پشت سر زنان افغان بگذارند.»

بخش زنان سازمان ملل‌متحد در شرایطی این موضوع را مطرح می‌کند که زنان و دختران افغانستان از سه سال بدین‌سو شدیدترین محدودیت‌ها را پشت سر می‌گذرانند.

طالبان با صدور بیش از ۵ فرمان محدودکننده، دختران را از آموزش منع و زنان را از کارکردن در دفاتر ممنوع کرده است.

با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای لغو این فرامین، اما طالبان تاهنوز از موقف خود در قبال زنان و دختران کوتاه نیامده است.

مقام‌های ارشد طالبان، موضوع زنان و دختران را یک موضوع داخلی دانسته‌اند و از جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که در امورات داخلی افغانستان مداخله نکنند.

علی‌رغم این موقف‌گیری‌های صریح طالبان، اما با آن‌هم شماری از کشورها از جمله امریکا گزارش‌هایی را از اوضاع حقوق بشری افغانستان تهیه و از وخامت آن به شدت ابراز نگرانی می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد، وزارت خارجه‌ی امریکا در گزارش سال ۲۰۲۳ خود افزوده است که طالبان همچنان به رفتارهای ضد حقوق بشری خود ادامه داده‌ است.

به تازگی یک سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که برای لغو احکام تبعیض‌آمیز علیه زنان، طالبان تحت فشارهای بیشتری قرار خواهد گرفت.

گزارش وزارت خارجه امریکا: طالبان به بازداشت افراد وابسته به حکومت پیشین افغانستان ادامه داده‌اند

Related Articles

Back to top button