افغانستانسیاست

وزیر خارجه طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

بیان‌نیوز – هم‌زمان با تشدید نگرانی‌ها از رشد داعش در منطقه، وزیر خارجه‌ی طالبان سه کشور همسایه‌ی افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد.

امیرخان متقی، روز پنج‌شنبه(۶ ثور) که در نمایشگاه افغان – قزاق در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت که یکی از همسایگان، نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، همسایه دیگر آموزش و یک همسایه دیگر هم حملات داعش را سوق می‌دهد.

به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی طالبان، این کشورهای همسایه زمینه را برای داعش در منطقه فراهم کرده‌اند؛ اما آقای متقی نامی از این کشورهای همسایه افغانستان نبرده است.

برخی از رسانه‌های افغانستان به نقل از منابع خود گزارش داده‌اند که احتمالا منظور آقای متقی کشورهای پاکستان، تاجیکستان و ایران باشند.

امیرخان متقی افزود بررسی‌های این گروه نشان می‌دهد که از هر ۱۰ مورد رویداد امنیتی، ۸ مورد آن در بیرون از افغانستان طراحی شده است. آقای متقی گفت که اگر این کشورها مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.

وزیر خارجه طالبان تاکید کرد که افغانستان به دیگران آسیب نمی‌رساند و کشورهای دیگر هم از «اقدامات ویرانگر در افغانستان» دست بردارند.

متقی در اظهارات خود تصریح کرد امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است و افزود اگر افغانستان امن باشد منطقه در امان خواهد بود.

نگرانی‌ها از از افزایش حملات داعش در منطقه پس از آن شدت گرفت که چند ماه پیش، اعضای داعش حمله‌ مرگ‌باری را در حومه مسکو در روسیه انجام داد.

در جریان تحقیقات دولت روسیه مشخص شد که حمله‌کنندگان داعشی در مسکو، اتباع تاجیکستان بوده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد افغانستان نشست برگزار می‌کند

Related Articles

Back to top button