افغانستانسیاست

هشتم ثور؛ طالبان و مخالفان سیاسی‌اش چه پیامی برای مردم دادند؟

بیان‌نیوز – مقام‌های حکومت سرپرست طالبان و مخالفان سیاسی نظام کنونی کابل، به مناسبت هشتم ثور که با خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان مصادف است، پیام داده و در خصوص اوضاع جاری سیاسی موقف‌گیری کرده‌اند.

۳۲ سال پیش از امروز، مجاهدین افغانستان پس از چهارده سال نبرد با حکومت تحت حمایت شوروی، سرانجام نظام سابق کمونیستی را در سال ۱۳۷۱ سقوط دادند.

پس از پیروزی مجاهدین، اما افغانستان همچنان دست‌خوش بحران است و مردم این کشور طی ۳۰ سال گذشته قربانی حوادث متعددی شدند.

این مناسبت در شرایط کنونی در حالی فرا می‌رسد که از سه سال بدین‌سو طالبان در افغانستان حاکم است.

طالبان روز شنبه(۸ ثور) در اعلامیه‌ای گفته که کودتای کمونیستی ۷ ثور و این روز سیاه را محکوم می‌کند و هشت ثور را ارج می‌گذارد و آن را روز آزادی کشور می‌داند.

در اعلامیه‌ی طالبان آمده است: «از این که کشور ما پس از بیست سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرارگردید، بنابراین، امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یک بار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که تحقق یابد و شرایط بهتر در زیر سایه نظام اسلامی به خاطر آبادی و رفاه افغانستان فراهم نماید.»

خلیل‌الرحمان حقانی، وزیر مهاجران طالبان در مراسم تجلیل از هشتم ثور گفته که افغان‌ها شکرگذار نظام اسلامی باشند و برای وحدت و بقای آن نیز مشترک کار کنند.

این مقام طالبان با بیان این‌که مردم افغانستان متحدانه اشغال را شکست دادند، تاکید ورزید که برای آبادی و دیگر بخش‌های کشور نیز متحدانه کار خواهند کرد.

او با اشاره به قربانیان حوادث در افغانستان افزود که در دوره‌ی جهاد از همه بیشتر، زنان و کودکان آسیب دیدند.

اما مخالفان سیاسی طالبان نیز در بیانیه‌ای، افغانستان تحت کنترل طالبان را نگران‌کننده خوانده و در بیانیه خود از سایر جریان‌های سیاسی خواسته است که علیه طالبان بسیج شوند.

به گفته‌ی شورای مقاومت، طالبان برای حل مشکلات افغانستان به گفت‌وگو باور ندارد و ایجاب می‌کند تا همه‌ی جناح‌های سیاسی، نظام و مدنی راه مبارزه علیه طالبان را در پیش بگیرند.

عبدالرشید دوستم، حاجی محمدمحقق، عطامحمد نور و عبدالرب رسول سیاف، از رهبران ارشد جبهه مقاومت ملی برای نجات افغانستان هستند.

هم‌زمان با این موقف‌گیری‌ها، گزارش شده است که جان بس، معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفت‌وگو در مورد افغانستان، عام کشورهای قطر و پاکستان شده است.

وزیر دفاع روسیه: تهدیدهای امنیتی علیه کشورهای منطقه از افغانستان سرچشمه می‌گیرد

Related Articles

Back to top button