زنان و حقوق بشرگزارش ویژه

گزارش ملی حقوق بشر: هرگونه تعامل با طالبان باید مشروط بر رعایت حقوق بشر باشد

تهیه‌کننده: خدیجه جمالی

بیان‌نیوز – براساس گزارش رسانه‌های افغانستان، قرار است که امشب(۱۰ ثور) نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد در مورد افغانستان برگزار شود و در این نشست، گزارش ملی از وضعیت حقوق بشری این کشور ارایه خواهد شد.

گزارشی‌که امشب در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد ارایه می‌شود، در متن آن آمده است که هرگونه تعامل با طالبان باید مشروط بر رعایت حقوق بشر و تشکیل حکومت فراگیر باشد.

براساس گزارش ملی شورای حقوق بشر، با وجود تعهدات طالبان مبنی بر رعایت حقوق بشر، شهروندان افغانستان و به‌ خصوص زنان با تبعیض سیستماتیک مواجه هستند.

در این گزارش آمده است: «تعامل با طالبان به عنوان وسیله‌ای برای احیای یک راه حل سیاسی همان‌طوری که در چندین قطع‌نامه سازمان ملل پیش‌بینی شده است، تلقی شود نه به عنوان یک هدف.»

تیم افغانستان در شورای حقوق بشر همچنان گفته است که جهان باید اقداماتی را برای تسهیل استقرار یک دولت فراگیر و نماینده مردم فراهم کند.

در همین حال نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی افغانستان در جینوا روز دوشنبه(۱۰ ثور) در یک نوار تصویری ابراز امیدواری کرد که گزارش ملی از وضعیت حقوق بشری در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، وضعیت حقوق بشری افغانستان را برای جهان واضح کند.

آقای اندیشه معلومات داد که این گزارش ملی توسط ۳۴ نهاد مدنی و نهادهای حقوق بشری تهیه شده است.

به گفته وی، در این هیات اعضای مجلس نماینده‌گان پیشین، نهادهای جامعه مدنی، معین پیشین وزارت زنان، استادان دانشگاه و دیپلماتان حضور دارند.

آخرین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد حدود سه ماه قبل برگزار شده بود و در آن نشست، از وخامت اوضاع حقوق بشری افغانستان ابراز نگرانی شده بود.

اعتراض ایرانیان در شهرهای مختلف جهان به حکم اعدام توماج صالحی

Related Articles

Back to top button