افغانستانزنان و حقوق بشر

دومین سال ماموریت بنت؛ پاسخ‌گویی طالبان از نقض حقوق بشر ناممکن شده است

بیان‌نیوز – ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل‌متحد در مورد حقوق بشر افغانستان در دومین سالگرد ماموریت خود می‌گوید که طالبان همچنان به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد و پاسخ‌گویی‌ آن‌ها ناممکن است.

بنت در یک نوار تصویری که به مناسبت دومین سالگرد دوره‌ی ماموریت خود در افغانستان منتشر کرده، در آن بیان می‌کند: «در حالی‌که من و تیمم به ثبت و گزارش تخلفات ادامه می‌دهیم، مصونیت از مجازات ادامه دارد و پاسخ‌گویی همچنان ناممکن است.»

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل با بیان این‌که حقوق بشر برای دستیابی به صلح، رفاه پایدار، مقابله با نابرابری و خشونت ضروری است، گفت: «من در جریان ماموریت خود شاهد بودم که چگونه انکار حق زنان و دختران بار دیگر سبب شده طالبان به سیاست‌های مانند سیاست‌های دهه ۹۰ خود برگردند.»

وی تاکید کرد که حتا آزادی‌های اولیه در افغانستان پایمال شده، مصونیت و سیستم حمایتی برای مخالفت مسالمت‌‌آمیز وجود ندارد.

بنت در حالی‌که از طالبان می‌خواهد به تعهدات حقوق بشری خود عمل کنند، از جامعه‌ی جهانی نیز خواست که با جدید به بهبود توجه حقوق بشر توسط طالبان، پافشاری کند.

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل همچنان در این نوار تصویری افزود: «حقوق بشر نباید فقط در دستور کار سیاسی افغانستان باشد. حقوق بشر باید محور اصلی تصمیم‌گیری‌ها تبدیل شود. بیایید در همبستگی با مردم افغانستان ی بی‌ایستیم. ما باید کاری‌که انجام می‌دهیم، قضاوت خواهیم شد.»

نمایندگان کشورها در سازمان ملل خواستار تغییر سیاست‌های طالبان در قبال زنان شدند

Related Articles

Back to top button