افغانستانزنان و حقوق بشر

گزارش سازمان ملل: طالبان نهادهای امدادرسان برای زنان را با چالش‌ها مواجه کرده است

بیان‌نیوز – گزارش تازه‌ی بخش زنان سازمان ملل‌متحد در افغانستان(UN Women) نشان می‌دهد که طالبان نهادهای کمک‌رسان را برای زنان افغانستان با مشکلات مواجه می‌سازد.

این گزارش بخش زنان سازمان ملل روز گذشته(۱۱ ثور) منتشر شده و در این سروی با ۱۲۷ نهاد کمک‌رسان ملی، بین‌المللی و دفاتر سازمان ملل‌متحد در ۱۴ بخش صورت گرفته است.

براساس این گزارش، تنها در ماه مارچ سال گذشته، ۶۰ درصد نهادهای کمک‌رسان مربوط به زنان، هنگام ثبت پروژه‌های جدید با عناوین افزایش آگاهی‌که برای دست‌یابی به زنان و دختران از اهمیت ویژه برخوردار است، با مشکل مواجه شدند.

طبق گزارش بخش زنان سازمان ملل‌متحد، ۲۹ درصد نهادها به چالش‌ها هنگام ثبت پروژه‌ها در زمینه سلامت روان و حمایت‌های روانی و اجتماعی اشاره کرده‌اند.

در گزارش همچنان آمده است که تطبیق دستورالعمل پوشش زنان توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، بر فعالیت‌های کارمندان زن تأثیر منفی گذاشته است.

به گفته‌ی این گزارش، ۶۰ درصد نهادهای امدادرسان گفته‌اند که کارمندان زن در این ادارات به دلیل ترس از بازداشت، رفت‌وآمد خود را به حداقل می‌رسانند.

علاوه براین، ۶۶ درصد پاسخ‌دهنده‌گان گفته‌اند که کار از خانه، بر توانایی کارمندان زن برای تعامل با سایر اعضای تیم بیش از هر زمان دیگری تأثیر گذاشته است.

با این حال، بخش زنان سازمان ملل افزوده که با وجود چالش‌ها و موانع فرا راه کمک‌های بشری مربوط به زنان، پیشرفت‌هایی نیز رونما شده است.

طالبان پس از روی کار آمدن در افغانستان با صدور فرمانی، زنان را از کار کردن در موسساد داخلی و بین‌المللی منع کرد.

افزون براین، طالبان طی دو سال گذشته بیش از ۵۰ فرمان  را برای محدودسازی زنان و دختران صادر کرده است.

نمایندگان کشورها در سازمان ملل خواستار تغییر سیاست‌های طالبان در قبال زنان شدند

Related Articles

Back to top button