افغانستانگزارش ویژه

روز جهانی آزادی مطبوعات؛ یوناما خواستار حفاظت از خبرنگاران شد

خدیجه جمالی

بیان‌نیوز – دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان(یوناما) در پیامی به‌ مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، خواستار حمایت جدی و حفاظت از خبرنگاران افغان شد.

امروز جمعه(۳ می) که با روز جهانی آزادی مطبوعات مصادف است، یوناما در پیامی افزوده است: «ما خواهان احترام، حمایت جدی و حفاظت از خبرنگاران افغان هستیم.»

روزا اوتنبایوا، رییس یوناما در افغانستان در این پیام تصریح کرده که خبرنگاران با وجود خطرات زیاد، نهایت تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی دقیق به مردم افغانستان انجام می‌دهند.

اوتنبایوا افزوده است: «کار آن‌ها(خبرنگاران) برای یک ملت آگاه، پیشرفته و مرفه ضروری و در زمینه‌های کلیدی همچون آموزش، محیط زیست، صحت، اقتصاد و حکومت‌داری خوب برای همه‌ی افغان‌ها حیاتی است.»

عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات

در همین حال گروهی از خبرنگاران در کابل می‌گویند که سوم می در حالی فرا می‌رسد که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها با با مشکلات جدی اقتصادی و عدم دسترسی به اطلاعات مواجه هستند.

در بیانیه خبرنگاران کابل آمده است: «حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان از دولت سرپرست(طالبان) می‌خواهد که در راستای تامین مصونیت شغلی خبرنگاران و دسترسی به اطلاعات توجه جدی داشته و قدم‌های جدی را در این راستا بردارند.»

به گفته‌ی این خبرنگاران، طالبان باید محدودیت‌های نشراتی را کنار بگذارد و قانون رسانه‌های همگانی را هرچه سریع‌تر توشیح کند تا نشرات رسانه‌ها در روشنایی این قانون صورت گیرد.

این خبرنگاران با اشاره به سوء استفاده نهادهای حامی رسانه‌ها از نام خبرنگاران، تاکید کردند که افزایش در تعداد نهادهای داخلی حامی رسانه‌ها، سبب شده که حقوق خبرنگاران توسط افراد مفسد حیف‌ومیل شوند.

خبرنگاران گفته‌اند: «براین اساس بر مواضع اصولی خویش مبنی بر لغو جواز نهادهای مفسد، غیرمشروع از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و تشکیل یک نهاد رسانه‌ای مستقل توسط جامعه رسانه‌ای افغانستان تاکید می‌کند.»

با این حال، طالبان پس از روی کار آمدن در افغانستان آزادی رسانه‌ها را محدود کرده است.

براساس آمار مرکز خبرنگاران افغانستان، طالبان در یک سال گذشته ۱۲۶ مورد حقوق خبرنگاران را نقض کرده و در برخی موارد، خبرنگاران تهدید و یا هم بازداشت کرده است.

مرکزی خبرنگاران افغانستان: طالبان ۱۳۶ مورد نقض آزادی رسانه‌ها را نقض کرده است

Related Articles

Back to top button