افغانستانامنیتی

اعتراضات مردمی در بدخشان علیه طالبان به خشونت کشیده شد

بیان‌نیوز – در پی کشته‌شدن یک غیر نظامی در ولسوالی درایم ولایت بدخشان، منابع محلی از گسترش اعتراضات در ولسوالی‌های ارگو و جرم این ولایت نیز خبر داده‌اند.

منابع محلی ولایت بدخشان می‌گویند که روز شنبه(۱۵ ثور) در نتیجه‌ی تیراندازی نیروهای طالبان در ولسوالی ارگوی بدخشان، یک نفر جان باخته و پنج نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته‌ی منابع، اعتراضات مردمی در ولسوالی ارگوی بدخشان زمانی آغاز شد که نیروهای طالبان قصد تخریب مزارع کوکنار را داشتند.

منابع می‌گویند که طالبان با مردم محل درگیر شده‌اند و براثر تیراندازی نیروهای «قطعه مدیریت مواد مخدر» این گروه، یک جوان ۲۵ ساله به‌نام «باسط» کشته و پنج نفر دیگر زخمی شده‌اند.

نوارهای تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که باشندگان محل با بیل و چوب علیه طالبان اعتراض کرده‌اند.

رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بدخشان نیز تایید کرده که در پی تیراندازی نیروهای طالبان یک نفر جان باخته و پنج نفر دیگر زخمی شده‌اند.

او افزوده است که اعتراضات اکنون پایان یافته است و نیروهای این گروه کنترل وضعیت را در ارگو در دست دارند.

هم‌زمان با این باشندگان ولسوالی‌های درایم و ارگوی بدخشان گفته‌اند که طالبان برای سرکوب معترضین نیروهای بیشتری خواسته‌اند.

به گفته‌ی باشندگان محل، نیروهای طالبان برای متفرق کردن معترضین ابتدا از سنگ استفاده کردند و پس از آن دست به فیرهای هوایی زدند.

این دومین روز تظاهرات مردمی در ولایت بدخشان است.

وضعیت تحت کنترل است

هرچند کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌ها از متشنج بودن اوضاع در ولایت بدخشان گزارش می‌دهند، اما عبدالمتین قانع، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان می‌گوید که وضعیت تحت کنترل نیروهای امنیتی است.

سخن‌گوی وزارت داخله در تویتی نوشته است که فرمان رهبری طالبان در مورد ممنوعیت کشت کوکنار واضح است و پولیس مکلف است تا آن را تطبیق کند.

او در ادامه نوشته است: «در ولایت بدخشان حادثه‌ای که پیرامون محو کشت کوکنار رخ داده است، ما در رابطه به این موضوع با مسوولین محلی ولایت بدخشان در تماس هستیم و وزارت امور داخله تلاش می‌کند که موضوع پیش آمده را با همکاری مردم حل‌وفصل نماید.»

وزارت داخله‌ی طالبان کشته‌شدن یک فرد ملکی را در ولایت بدخشان تایید کرد

Related Articles

Back to top button