افغانستانسیاسی

پوتین خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد

بیان‌نیوز – ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور در تازه‌ترین اظهاراتش خواستار تشکیل حکومتی در افغانستان شده که نمایندگان تمامی اقوام در آن حضور داشته باشند.

پوتین در نشستی با مدیران رسانه‌ها در سن‌پترزبورگ افزوده است: «باید مطمئن شویم که همه توافقات در سطح سازمان ملل از جمله حکومتی با مشارکت همه اقوام افغانستان اجرا می‌شود. این یک موضوع ظریف و بسیار مهم است، اما ما نیاز به ایجاد روابط با طالبان داریم.»

رییس‌جمهور روسیه با اشاره به سفیر اخیر خود به اوزبیکستان تصریح کرد که او با شوکت میرضیایوف، در مورد افغانستان نیز بحث و گفت‌وگو کرده است.

پوتین افزود: «مشکلی که اوزبیکستان با آن موجه است مشکل دسترسی به دریاها است؛ در این‌جا گزینه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله توسعه لوجستیک از طریق خاک افغانستان.»

او در عین حال تاکید کرد که در این راستا، ثبات در افغانستان هم برای اوزبیکستان و هم برای روسیه بسیار مهم است. «ما باید به نحوی روابط با کشور همسایه را بهبود بخشیم، به خصوص که اوزبیکستان مرز طولانی دارد و ما باید امنیت را تضمین کنیم و تکرار می‌کنم، لوجستیک را توسعه دهیم.»

گفتنی است، رییس‌جمهور روسیه در سفرش به اوزبیکستان به خبرنگاران گفته بود که طالبان کنترل قلمرو افغانستان را در دست دارند و آن‌ها حاکمان این کشور هستند.

Related Articles

Back to top button