افغانستانزنان و حقوق بشر

گزارش: فقط یک درصد زنان افغان احساس می‌کنند که در جامعه نقش دارند

بیان‌نیوز – گزارش تازه بخش زنان سازمان ملل‌متحد نشان می‌دهد که فقط یک درصد زنان افغانستان احساس می‌کنند که در جامعه‌ی خود نقش ایفا می‌کنند.

گزارش بخش زنان سازمان ملل‌متحد روز دوشنبه(۲۱ جوزا) منتشر شده و در آن آمده که نسل‌های زیادی برای تامین حقوق زنان در افغانستان با حکومت‌ها و رژیم‌های قدرت‌مند مبارزه کرده‌اند.

بخش زنان سازمان ملل در گزارش افزوده است: «ظلمی را که زنان افغانستان از ماه اگست ۲۰۲۱ بدین‌سو تجربه می‌کنند،‌ از نظر مقیاس و تاثیر نسلی بی‌سابقه است.»
در این گزارش نموداری از وضعیت زنان افغانستان منتشر شده و این نمودار نشان می‌دهد که چگونه پیشرفت‌های جنسیتی در این کشور با صدور ۷۰ فرمان علیه حقوق زنان از بین رفته است.

به گفته‌ی این گزارش، اعمال سیاست‌های سرکوب‌گرایانه علیه زنان، بر سایر بخش‌های افغانستان به شدت اثر منفی گذاشته است.

ممنوعیت ۱.۱ میلیون دختر از مکاتب و منع تحصیل بیش از ۱۰۰ هزار دختر دانش‌جو همچنان بر مرگ‌ومیر مادران در افغانستان تاثیر داشته است.

در این گزارش به نقل از الیسون داویدیان، نماینده‌ی ویژه زنان سازمان ملل آمده است: «زنان افغان با وجود چالش‌های باورنکردنی، مقاومت فوق‌العده‌ای از خود نشان داده‌اند و هنوز سازمان‌هایی را مدیریت می‌کنند و در مشاغل خدماتی ادامه می‌دهند.»

از جامعه‌ی جهانی خواسته است که موضوع زنان و دختران افغانستان باید در صدر آجندای نشست‌های بین‌المللی قرار گیرد.

از سوی هم، بخش زنان سازمان ملل ابراز نگرانی کرده که ممنوعیت‌های جاری از سوی طالبان، زنان و دختران را به سمت انزوای اجتماعی سوق داده است.

این نهاد از طرف‌های مربوطه خواسته است که برای بهبود وضعیت زنان و دختران اقدامات فوری روی دست گیرند.

بخش زنان سازمان ملل برای کمک به زنان و دختران، پیشنهاد کرده که بودجه انعطاف‌پذیری پایدار تخصیص داده شود تا زمینه‌های اشتغال‌زایی فراهم گردد.

این سازمان همچنان توصیه کرد تا از اقداماتی که رفتارهای تبعیض‌آمیز طالبان را عادی سازی می‌کند، جلوگیری شود و برنامه‌های حقوق بشر در افغانستان با تمرکز ویژه بر مسایل زنان تبعین شود.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که به تازگی دیدبان حقوق بشر به شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشته و خواستار توجه فوری به وضعیت زنان و دختران این کشور شده است.

هم‌زمان با این، گزارش شده است که گروهی از زنان و دختران در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان به نشست دوحه اعتراض کرده و هشدار داده‌اند که در صورت عدم حضور نمایندگان زنان افغان، این نشست نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

آمار سازمان جهانی صحت: روزانه ۲۴ مادر در افغانستان جان خود را از دست می‌دهند

Related Articles

Back to top button