افغانستانسیاسی

مقام ایرانی: بیشترین زندانیان خارجی اتباع افغانستان هستند

بیان‌نیوز – عسکر جلالیان، معاون وزارت دادگستری ایران می‌گوید که در حال حاضر هشت زندانی خارجی در زندان‌های این کشور هستند که بیشترین آن‌ها مربوط به افغانستان می‌شوند.

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه(۲۳ جوزا) به نقل از این مقام ایرانی گزارش داده است که وزارت دادگستری ایران تلاش دارد از طریق معاهده‌های استرداد مجرمان، زندانیان خارجی را به کشورهای متبوع‌شان برگرداند.

معاون دادگستری ایران افزوده است: «اکنون بیشترین آمار زندانیان خارجی در زندان‌های ایران مربوط به افغانستان است و تلاش ما این است که همه آن‌ها را به کشور خود بازگردانیم؛ اما در افغانستان به دلیل ضعف‌های زیرساختی، این امکان مهیا نشده است.»

به گفته‌ی این مقام ایرانی، تلاش صورت می‌گیرد تا انتقال محکومان طالبان برای انتقال زندانیان افغان گفت‌وگو کند، اما انتقال زندانی مشروط به رضایت شخص زندانی است.

او افزوده است: «اگرچه نگهداری از زندانیان خارجی هزینه‌های مالی، سیاسی و امنیتی به دولت تحمیل می‌کند، اما انتقال زندانی منوط به رضایت او است و اگر رضایت نداشته باشد، انتقال صورت نمی‌گیرد.»

گفتنی است، دولت ایران بسیاری از افغان‌ها را به اتهام قاچاق مواد مخدر و جرایم جنایی بازداشت کرده‌اند و برخی از زندانیان را به دلیل قاچاق مواد مخدر اعدام کرده است.

افزون براین، ایران طی دو سال گذشته براساس توافق، دوبار زندانیان را تحویل طالبان داده است.

هزار روز از ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان گذشت

Related Articles

Back to top button