افغانستانسیاسی

طالبان از اشتراک در بازی‌های المپیک پاریس محروم شد

بیان‌نیوز – کمیته‌ی بین‌المللی المپیک اعلام کرده که به هیچ یکی از مقام‌های طالبان اجازه‌ی حضور در المپیک پاریس ۲۰۲۴ داده نخواهد شد.

مارک آدامز، سخن‌گوی کمیته بین‌المللی المپیک روز پنج‌شنبه(۲۴ جوزا) در یک کنفرانس خبری گفت: «تشکی تیم برابر جنسیتی پیامی برای افغانستان است که تحت حاکمیت طالبان دسترسی زنان و دختران به ورزش، سالن‌های ورزشی و بدن‌سازی را محدود کرده است.

این مقام کمیته بین‌المللی المپیک بیان کرد که به نمایندگی از افغانستان، تیم ورزشی شامل سه زن و سه مرد به بازی‌های المپیک حضور خواهند داشت.

او تصریح کرد که این کمیته، رییس کمیته ملی المپیک افغانستان را به رسمیت شناخته است؛ کسی‌که در حال حاضر در تبعید زندگی می‌کند.

سخن‌گوی کمیته بین‌المللی المپیک افزود: «ما با رییس کمیته ملی المپیک افغانستان و دبیرکل در تبعید آن‌ها کار کرده‌ایم و به صراحت اعلام می‌کنیم که یک تیم برابر جنسیتی می‌خواهیم.»

مارک آدامز گفت: «در پاریس جایی برای مقام‌های طالبان وجود نخواهد داشت. هیچ نماینده‌ای از مقام‌های رسمی دولت طالبان برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ اعتبار نخواهد داشت.»

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، علاوه بر مراکز آموزشی، تمام ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی بر روی دختران ورزشکار مسدود شد.

طی دو سال گذشته، هیچ‌گونه دختر ورزشی از افغانستان در بازی‌های بین‌المللی معرفی نشده و در ترکیب تیم‌های ورزشی هم حضور ندارند.

کمک یک‌ونیم میلیون دالری بنیاد ملاله برای آموزش دختران در افغانستان

Related Articles

Back to top button