افغانستانسیاست

نماینده روسیه: تاجیکستان مخالف حضور طالبان در سازمان همکاری شانگهای است

بیان‌نیوز – ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه روسیه برای افغانستان در تازه‌ترین اظهاراتش بیان کرده که تاجیکستان مخالف اشتراک طالبان در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای و از سر گیری فعالیت گروه تماس این سازمان با افغانستان است.

نماینده‌ی ویژه روسیه روز شنبه(۲۶ جوزا) در مصاحبه با شبکه خبری «ریانوستی» افزوده که موضوع از سرگیری کارگروه تماس سازمان همکاری شانگها با افغانستان در آخرین نشست شورای وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان مورد بحث قرار گرفت.

به گفته‌ی کابلوف، اکثر وزرای خارجه عضو سازمان همکاری شانگها در آخرین نشست این سازمان که در روزهای ۲۰ الی ۲۱ می برگزار شده بود، برای از سرگیری کار گروه تماس این سازمان با افغانستان موافق بودند.

آقای کابلوف گفته است: «در میان شرکای تاجیک ما تردیدهایی وجود دارد، اما امیدواریم در آینده‌ی نزدیک موضع خود را نرم‌تر کنند.»

گفتنی است، چهارمین نشست گروه تماس افغانستان در چارچوب سازمان شانگهای در تاجیکستان برگزار می‌شود.

نخستین نشست این گروه در ۱۴ جولای سال ۲۰۲۱ میلادی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با حضور محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی حکومت پیشین افغانستان برگزار شد.

چین، روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قیرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبیکستان از اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای هستند و در حال حاضر بلاروس و مغولستان نیز عضو ناظر هستند.

پیش از تسلط طالبان، افغانستان به‌عنوان عضو ناظر در نشست‌های این سازمان اشتراک می‌کرد، اما از زمان تسلط این گروه بر کشور، هیچ نماینده‌ای از افغانستان در نشست‌های این سازمان دعوت نمی‌شود.

اداره‌ی توسعه بین‌المللی امریکا: بیش از ۱۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک فوری نیاز دارند

Related Articles

Back to top button