افغانستانگزارش ویژه

گزارش دبیرکل سازمان ملل: ناامنی‌ها در افغانستان ۵۵ درصد افزایش یافته است

بیان‌نیوز – گزارش سه ماهه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نشان می‌دهد که رویدادهای امنیتی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان از ۱ فبروری تا ۱۳ می سال جاری، ۵۵ درصد نسبت به زمان مشابه آن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

متن گزارش ربع‌وار دبیرکل سازمان ملل‌متحد که به شورای امنیت این سازمان ارایه شده، روز جمعه(۱ سرطان) توسط دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) همه‌گانی شده است.

به گفته‌ی این گزارش، در این بازه‌ی زمانی، یوناما دو هزار و ۵۰۵ رویداد را ثبت کرده که بیشتر آن در مناطق مرکزی، شمال‌شرقی، جنوب‌شرقی و جنوبی اتفاق افتاده است.

طی این مدت، ۱۰۶ درگیری مسلحانه ثبت شده که نسبت به ۷۵ مورد در زمان مشابه در ۲۰۲۳، افزایش را نشان می‌دهد.

با این حال، در گزارش تذکر رفته است که مخالفان مسلح چالش قابل‌توجهی برای تسلط طالبان بر کنترل ارضی ایجاد نکرده‌اند.

در متن گزارش آمده است: «دو گروه جبهه آزادی و جبهه مقاومت، در طول دوره گزارش حملات تأیید شده را با تمرکز بر کابل انجام دادند که از میان، جبهه آزادی افغانستان ۱۴ حمله بر طالبان همه در شهر کابل و جبهه مقاومت ملی ۲۹ حمله تایید شده بر این گروه در کابل (۲۰)، تخار(۶)، بغلان(۲) و‌ پروان(۱) انجام داده‌اند.»

در ادامه این گزارش، از حملات پیهم‌ داعش بر مقام‌های طالبان و مردم عام بین ۲۸ فبروری‌ تا  ۱۵ می، اشاره شده است که طی آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

در این گزارش همچنان به اختلافات میان مقام‌های طالبان بر سر مسایل حاکمیتی از جمله، مبارزه با مواد مخدر و فعالیت کمیسیون تصفیه صفوف نیز اشاره شده است.

در متن این گزارش نوشته شده است: «با برگزاری کم‌تر جلسات کابینه در این دوره، به نظر می‌رسد که مرکز حکومت‌داری بیش‌تر به سمت قندهار تغییر می‌کند و هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، اهرم‌های بیش‌تری را بر فرایندهای حکومت‌داری در کابل اعمال می‌کند.»

طبق این گزارش، رهبری مقام‌های طالبان همچنان بر پر کردن شکاف‌ها بین مقام‌ها و جوامع مختلف و جلب حمایت آنها متمرکز استند.

درگیری با پاکستان، محدودیت فعالیت احزاب، فضای محدودتر برای فعالیت مدنی، وضعیت بد حقوق بشری و سطح نیاز به کمک‌های بشردوستانه و روابط طالبان با کشورهای همسایه و‌ منطقه از دیگر موضوعاتی مطرح شده در این گزارش است.

همین‌گونه، در‌ گزارش خاطرنشان شده است که گروه‌های مخالف طالبان از جمله شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان پیام‌های خود را بر دوری و مخالفت مسلحانه با طالبان متمرکز کرده‌اند.

طبق گزارش هیأت معاونت سازمان ملل، بین ۱ فبروری تا ۱۳ می سال جاری میلادی، ۳۱ رویداد ایمنی و امنیتی علیه کارمندان این سازمان به ثبت رسیده است که شامل ۱۳ مورد سرقت، هفت مورد آزارواذیت، دو مورد بازداشت، یک‌ مورد استفاده از بمب دست‌ساز و هشت حادثه دیگر بر ساختمان‌ها، دفترها و اموال سازمان ملل می‌شود.

یوناما همچنان به ورود بدون اجازه و اجباری نیروهای استخبارات طالبان به دفتر این نهاد در کابل به تاریخ ۴ مارچ اشاره کرده است.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که هفته گذشته، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در آستانه برگزاری نشست سوم دوحه، گزارش تازه‌اش از وضعیت وخیم حقوق بشر در افغانستان زیر اداره طالبان را نشر کرد.

طالبان: طرفدار تعامل سازنده با کشورهای غربی هستیم

Related Articles

Back to top button