افغانستانسیاست

خواست طالبان و نگرانی ایران؛ کشت مواد مخدر در افغانستان بی‌ثبات ادامه خواهد یافت

بیان‌نیوز – به تازگی مقام‌های طالبان و جمهوری اسلامی ایران اظهاراتی را در مورد اوضاع افغانستان مطرح کرده‌اند؛ از جمله ذبیح‌الله مجاهد از تهران خواسته که به رسمیت‌شناسی طالبان را در اولویت قرار دهد.

سخن‌گوی حکومت سرپرست طالبان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرانی «تابناک» افزوده است که طالبان و ایران در عرصه‌های اقتصادی با ایران همکاری خوبی داشته و اطمینان حاصل شده است؛ اما توقع طالبان از ایران بیشتر از این است.

مجاهد افزوده است: «ما در بخش‌های وسیع و نیز در عرصه اقتصادی با ایران به همکاری خوبی دست یافته‌ایم و اطمینان خوبی در این زمینه وجود دارد، اما توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است. جمهوری اسلامی باید نسبت به سایر کشورها تعاملات بیشتری در بخش به رسمیت شناختن و اعلان آن با ما داشته باشد و این اعلان در اولویت جمهوری اسلامی ایران باشد.»

او با اشاره به توافق‌نامه حقابه میان ایران و افغانستان خاطرنشان ساخت، تا زمانی‌که امکانات و ذخایر وجود داشته، حقابه براساس توافق‌نامه داده خواهد شد.

این مقام طالبان همچنان به خواسته‌های ایران و جامعه‌ی جهانی اشاره کرد و تاکید ورزید که موضوع تشکیل حکومت، نظام، شمولیت،‌اختصاصی و متعلق به افغان‌ها است و به کشورهای دیگر تعلق ندارد.

مجاهد گفت: «برهمین اساس، کشورهای دیگر نباید در این موارد دخالت کنند و توقع ما این است که روابط و تعاملات کشورهای مختلف با افغانستان همانند یک کشور مستقل و آزاد باشد که این موضوع به نفع دولت‌ها تمام می‌شود.»

از سوی هم، احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزی ایران در اظهارات تازه‌ای بیان کرده که افغانستان فقیر، محروم و بی‌ثبات تهدید ناشی از مواد مخدر برای ایران پایدار خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا روز یک‌شنبه(۳ سرطان) به نقل از آقای گودرزی گزارش داده است که اراده‌ی جهانی برای کمک به شیوه‌ی تولید کشت و زرع برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان است.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که نیروهای مرزی ایران به تازگی ۱۹۸ کیلو مواد مخدر در نزدیکی مرز افغانستان کشف کرد.

طالبان هرچند مدعی محو کشت و قاچاق مواد مخدر از افغانستان هستند، اما مقام‌های ایرانی طی یک سال اخیر، همواره از قاچاق مواد مخدر به داخل ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزیر کابینه طالبان: خود ما تشنه هستیم، اما آب به کشورهای همسایه می‌رود

Related Articles

Back to top button