افغانستانسیاسی

نشست ویانا؛ محقق: سراج‌الدین حقانی به مذاکره بین‌الافغانی تمایل دارد

بیان‌نیوز – حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در چهارمین نشست ویانا گفت که سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله‌ی طالبان با گروه‌های سیاسی تمایل به مذاکره دارد.

چهارمین نشست ویانا با اشتراک نمایندگان ۷۰ جریان سیاسی روز دوشنبه(۴ سرطان) برگزار شد. حاجی محمد محقق، داکتر رنگین دادفر اسپنتا، احمد مسعود و فوزیه کوفی، از مهم‌ترین چهره‌های مخالف سیاسی طالبان اشتراک و سخنرانی کردند.

احمد مسعود در این نشست گفت: «باید مردم حق انتخاب داشته باشد. هرگونه دیدگاهی‌که داریم، به جای مردم تصمیم نگیریم. در این‌جا روی دیدگاه کلان و وسیع به یک توافق برسیم.»

مسعود همچنان در ادامه ابراز داشت: «اتحاد و انسجام در این روند تقویت کنیم و همه‌ی مردم افغانستان و اکثریت مخالفان را جمع کنیم و برویم به طرف این‌که مردم حق انتخاب داشته باشند.»

او با بیان این‌که مردم همیشه درست انتخاب کرده‌اند، تاکید ورزید که اشتراک‌کنندگان این نشست باید از این فرصت به گونه‌ی جدی استفاده کنند؛ تا مبادا روزی برسد که چنین فرصتی مهیا نباشد.

او همچنین گفته که طالبان متعلق به یک قوم و زبان خاص نیست و در حال حاضر، آزادی از تمام شهروندان افغانستان به دور از هرنوع تفاوت، گرفته شده است.

از سوی هم، آقای محقق در سخنرانی خود ضمن هشدار مسلحانه به طالبان، به اظهاراتی اشاره کرد که گویا سراج‌الدین حقانی به مذاکرات بین‌الافغانی تمایل دارد.

محقق با بیان این‌که حقانی در گذشته حملات و انفجارهای زیادی انجام داده است، ابراز امیدواری کرد: «مرد جنگ، مرد صلح نیز است.»

نشست ویانا درست یک هفته قبل از برگزاری سومین نشست دوحه برگزار شده است.

نشست دوحه که ظاهرا برای تحولات جاری افغانستان مهم پنداشته می‌شود، در آن از نمایندگان جامعه مدنی و زنان دعوتی صورت نگرفته است.

عدم اشتراک نمایندگان زنان و فعالان حقوق بشر، واکنش‌های تند بین‌المللی را نسبت به اقدامات سازمان ملل در پی داشته است.

چهارمین نشست مخالفان سیاسی طالبان در ویانا آغاز شد

Related Articles

Back to top button