افغانستانسیاست

چهارمین نشست مخالفان سیاسی طالبان در ویانا آغاز شد

بیان‌نیوز – چهارمین دور نشست ویانا با حضور ۷۰ چهره‌ی سیاسی و نظامی ضد طالبان روز دوشنبه(۴ سرطان) در ویانا، پایتخت اترایش برگزار شد.

در این نشست علاوه بر مخالفان سیاسی طالبان، فعالان مدنی و حقوق بشری نیز اشتراک کرده‌اند.

حاجی محمدمحقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، احمد مسعود، رهبر جبهه‌ی مقاومت ملی و رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی حکومت سابق افغانستان از اشتراک‌کنندگان این نشست هستند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، در روز اول این نشست، گفت‌وگوهای مقدماتی چون چشم‌انداز سیاسی افغانستان، روابط بین‌الملل و پیامدهای منطقه‌ای برای آینده‌ی افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

علی‌میثم نظری، رییس کمیته روابط خارجی جبهه مقاومت روز دوشنبه(۴ سرطان) در پلتفرم ایکس نوشته است که نشست ویانا نشان‌دهنده یک پارچگی سیاسی و اجماع پیرامون آینده‌ی افغانستان است.

او نوشته است: «امروز برای چهارمین‌بار روند ویانا نیروهای سیاسی و مدنی را دور هم قرار داده است تا برای یک آینده‌ی مردم‌سالار بر افغانستان با هم کار کنند. رهبران و نمایندگان بیش از ۶۵ گروه سیاسی و مدنی به شمول شخصیت‌های برجسته از اقوام و مذاهب مختلف کشور در این دور شرکت ورزیده‌اند.»

نظری در ادامه از جامعه‌ی جهانی خواسته که باید از روندهای سیاسی مانند ویانا که هدف آن خدمت به مردم است، حمایت کنند.

نشست مخالفان سیاسی طالبان در حالی برگزار می‌شود که قرار است تا یک هفته دیگر سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل‌متحد برگزار شود.

در نشست دوحه از فعالان جامعه مدنی، مخالفان سیاسی طالبان و نمایندگان زنان دعوتی نشده است.

عدم اشتراک نمایندگان زنان و فعالان مدنی در نشست دوحه، واکنش‌های شدیدی را در پی داشته و بسیاری از مخالفان سیاسی طالبان خواستار قطع روابط زنان با سازمان ملل شده‌اند.

سازمان ملل‌ می‌گوید که حقوق زنان در بحث‌های نشست دوحه برجسته خواهد بود

Related Articles

Back to top button