افغانستانگزارش ویژه

دوحه ۳؛ سازمان ملل باید با دستورات طالبان مقابله می‌کرد

گزارشگر: سمین محمدی

بیان‌نیوز – هم‌زمان با نزدیک برگزاری سومین نشست دوحه، رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در مورد منع آموزش دختران، بدتر شدن اوضاع حقوق بشری و عدم حضور زنان در نشست دوحه اظهار نظر کرده‌اند.

رینا امیری به مناسبت روز جهانی زنان در دیپلماسی در پلتفرم ایکس نوشته که بدون حضور زنان در بحث‌های مربوط به آینده‌ی افغانستان، هیچ راه‌حلی برای چالش‌های این کشور وجود ندارد.

امیری نوشته افزوده است: «هیچ راه‌حلی برای چالش‌های صلح، امنیت و پایداری افغانستان بدون [حضور] زنان افغان در بحث‌های مربوط به آينده‌ی این کشور وجود ندارد.»

از سوی هم ریچارد بنت، با اشاره به محدودیت‌های طالبان علیه زنان، اظهار کرد که لازم بود سازمان ملل با این دستورات مقابله می‌کرد.

بنت این اظهارات را روز گذشته(۲۵ جون) در میز گردی‌که در اندیشکده نارویژی برگزار شده بود، بیان کرده و در این برنامه گفت که اوضاع حقوق بشری افغانستان با گذشت هر روز بدتر می‌شود.

گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل به طور مشخص از ممنوعیت آموزش دختران، منع کار زنان و مجازات علنی طالبان نام برد.

به گفته‌ی بنت، طالبان قوانین مرتبط به پوشش مورد نظر خود را پی‌گیری می‌کند و این به طور مشخص به زنان و دختران افغانستان برمی‌گردد.

علاوه براین او همچنان ابراز کرد که طالبان همچنان مجازات علنی متهمان را خلاف ارزش‌های حقوق بشری افزایش داده است.

بنت در ادامه تصریح کرد که افغانستان در حال حاضر تنها کشوری در جهان است که در آن دختران از رفتن به مکاتب و دانشگاه‌ها منع شده و در عین حال، اشتغال‌زایی زنان در ادارات نیز ممنوع شده است.

آقای بنت با بیان این‌که زنان کارمند در سیستم سازمان ملل شامل این دستورات هستند، خاطرنشان ساخت که این محدودیت‌های طالبان منشور سازمان ملل را نقض کرده است.

این اظهارات درست در شرایطی مطرح می‌شود که قرار است تا کم‌تر از یک هفته دیگر سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل برگزار شود.

سازمان ملل در این نشست، از نمایندگان زنان و فعالان جامعه مدنی دعوت نکرده است.

زنان معترض: غیبت زنان در نشست دوحه نقض قطع‌نامه شورای امنیت است

Related Articles

Back to top button