افغانستانزنان و حقوق بشر

نامه ۱۲ سیاست‌مدار مطرح زن: خواستار حضور زنان در نشست دوحه هستیم

بیان‌نیوز – هم‌زمان با نزدیک شدن برگزاری سومین نشست دوحه، ۱۲ سیاست‌مدار مطرح زن در نامه‌ای خواستار اشتراک فعال زنان در این نشست شده‌اند.

این نامه که روز چهارشنبه(۶ سرطان) در حاشیه «اجلاس جهانی رهبران زن – ۲۰۲۴» منتشر شده، در آن آمده است که حذف زنان از سوی جامعه‌ی جهانی از نشست دوحه ظالمانه است.

این رهبران زن به وضوح بیان کرده‌اند که عدم اشتراک زنان در نشست دوحه، صدای آن‌ها را به حاشیه برده و حقوق زنان را به شدت تضعیف خواهد کرد.

این نامه را ویوسا عثمانی، رییس‌جمهور کوزوو، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی سابق امریکا، جولیا گیلارد، نخست‌وزیر سابق استرالیا، شهرزاد اکبر، رییس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، هلن کلارک، نخست‌وزیر پیشین نیوزیلند، پاتریشیا اسپینوزا، وزیر خارجه‌ی سابق مکزیک، ماریا فرناندا اسپینوزا، رییس سابق مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دالیا گریباوسکایت، رییس‌جمهور سابق لیتوانیا، کارلا کوپل، معاون دانشکده‌ی خدمات خارجی ادموند آ.والش، سانا مارین، نخست‌وزیر سابق فنلاند، مونیکا مک ویلیامز، عضو سابق مجلس قانون‌گذاری ایرلند شمالی و ملان ورویر، مدیر اجرایی مؤسسه جرج تاون برای زنان، صلح و امنیت امضا کرده‌اند.

به گفته‌ی آن‌ها، محرومیت زنان افغانستان از نشست دوحه با منشور سازمان ملل‌متحد، قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت این سازمان و سایر کنوانسیون‌های بین‌المللی در تضاد است.

آنان گفته‌اند که موافق هستند که کاهش درد و رنج مردم افغانستان ضروری است و از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای توزیع کمک‌های بشردوستانه در افغانستان حمایت می‌کنند، اما با این‌حال، وضعیت و حقوق زنان به همه‌ی بحث‌های دیگر مرتبط است.

در نامه این زنان آمده است: «ما نباید مسیری را برای طالبان باز کنیم تا مشروعیت گسترده‌تری، به‌شمول رفتار ظالمانه‌ی‌شان با زنان بدست آورد. اجازه دادن به طالبان برای دیکته‌کردن شروط گفت‌وگوی دوحه، سوء‌استفاده‌های ظالمانه‌ی آنان را که به آپارتاید جنسیتی تبدیل می‌شود، مشروعیت می‌بخشد.»

در سومین نشست دوحه که به میزبانی سازمان ملل برگزار می‌شود، از طالبان دعوت شده است، اما برخلاف دو نشست قبلی دیگر، نمایندگان زنان و فعالان مدنی حضور نخواهند داشت.

دوحه ۳؛ سازمان ملل باید با دستورات طالبان مقابله می‌کرد

Related Articles

Back to top button