افغانستانفرهنگی

علمای شیعه افغانستان: اهلبیت(ع) مفسران واقعی قرآن هستند

بیان‌نیوز – مجمع محبان اهلبیت افغانستان هشتمین همایش مبلغان را تحت عنوان «غدیر؛ تجدید میثاق ولایت» با حضور گسترده علمای شیعه در کابل برگزار کرد.

در این همایش محمد اکبری، معاون شورای علمای شیعه افغانستان، سیدحسین عالمی بلخی، رییس مجمع محبان اهلبیت افغانستان و حسین علی صادقی، دبیر شورای عالی نظارت بر شهریه هزارجات پیرامون اهمیت عید غدیر و فضیلت‌های حضرت امام علی سخنرانی کردند.

آقای اکبری در سخنرای خود با بیان این‌که امامت با بیعت محقق نمی‌شود، افزود که از نظر شیعه امامیه، مساله امامت یکی از اصول اعتقادی شیعیان است.

معاون شورای علمای شیعه ابراز داشت که توحید، نبوت و میعاد سه مساله اصول اساسی اعتقادی اسلام است و این سه اصل را همه‌ی فرق اسلامی قبول دارند و هرکسی‌که معتقد باشد، مسلمان است و حرمت خود را دارد.

به گفته‌ی آقای اکبری، شیعیان معتقد هستند که بعد از ختم دوره رسالت، دوره امامت آغاز می‌شود، همان‌طوری‌که قرآن فرموده است، انسان شایستگی پیامبری دارد و خدا می‌داند که بعد از پیامبر، جانشینی برحق می‌شود که حافظ دین باشد، مردم و امت را در همان مسیری ببرد که پیامبر می‌برد.

حجت‌الاسلام محمد اکبری در بخشی از سخنانش به مخالفت‌ها علیه امامت حضرت علی اشاره کرد و گفت: با وجود آن‌که بنی امیه ۹۲ سال حکومت کرد و در این سال‌ها تا توانستند علیه حضرت علی تهمت و افترا بستند، فشار آوردند و تهدید کردند تا این‌که چهره‌ی درخشان حضرت علی را کسی نبیند، حتا بعضی از آیات قرآن را تحریف می‌کردند. از این تلاش‌ها بسیار صورت گرفت، ولی چهره‌ی آفتاب را نتوانستند پنهان کنند.

این عضو مجمع عمومی مجمع اهل بیت، همچنان با اشاره به فضیلت‌های حضرت امام علی گفت که تولد در خانه کعبه، اولین فضیلت امام علی بود و این افتخار بزرگ نصیب هرکسی دیگری نشده است.

آقای اکبری فضیلت‌های دیگر امام علی را توضیح داد و در ادامه بیان کرد که تعلیم و تربیت حضرت علی توسط پیامبر، اولین مسلمان و اولین فداکار نسبت به پیامبر از مهم‌ترین فضیلت‌های امام علی بوده است.

جدایی‌ناپذیری قرآن و اهلبیت

در همین حال شیخ حسین علی صادقی در مورد ارتباط عمیق میان غدیر و بعثت سخنرانی کرد و در ابتدا ابراز نمود که غدیر مکمل و متمم بعثت است؛ اگر غدیر نمی‌بود، بعثت همچنان‌که از آیات قرآن و از احادیث به دست‌ می‌آید، بعثت تمام نبود و هدف آن نیز تحقق پیدا نمی‌کرد، لذا غدیر مکمل بعثت است.

این عالم مطرح شیعه به وضوح بیان کرد که قرآن و اهلبیت جداناپذیر و تفکیک‌ناپذیر است و هرگز جدا نخواهند شد، لذا از این راه می‌توان مساله عصمت اهل بیت را ثابت و بیان نمود.

آقای صادقی گفت: رسیدن به هدایت، سعادت و رستگاری به این است که این هر دو(قرآن و اهلبیت) را داشته باشیم. پیروی از قرآن و پیروی از سنت و اهلبیت. برای این‌که این دو تا قیامت از همدیگر جدایی ندارد. کسی‌که بخواهد به رستگاری برسد، باید به هر دو تمسک کند. این دو جدا نیستند. دلیل این است که این‌ها مفسر قرآن است.

وی در ادامه تصریح کرد که دلیل اصلی‌که قرآن و اهلبیت از هم جداناپذیر است، به خاطر این است که اهلبیت مفسران واقعی قرآن است.

 

آقای صادقی با بیان روایتی گفت: هدایت ائمه با هدایت قرآن توام است؛ یعنی هیچ کدام جدا از همدیگر هادی شده نمی‌تواند؛ قرآن را همه نمی‌داند و لذا امام باشد تا قرآن را تفسیر کند، اهلبیت باشد تا قرآن را تفسیر کند.

در ادامه همایش عدیر، رییس جمع محبان اهلبیت افغانستان به نقل از امام باقر گفت از پنج بنای مسلمانی، آن‌طوری که به ولایت دعوت صورت گرفت، به هیچ یکی از چهار بنای اسلامی دیگر چنین دعوتی نشد؛ اما در عین حال، مردم چهار بنای اسلامی را پذیرفتند، اما ولایت را رها کردند.

به گفته‌ی عالمی بلخی، با تمام مقدمات و کارهای زیادی که در رابطه به معرفی امامت علی صورت می‌گیرد و پیامبر اکرم در زمینه معرفی به امامت تعلل می‌کند، اما خداوند به پیامبر برای چندمین‌بار می‌گوید که اگر حضرت علی را به امامت معرفی نکند، تمام زحمات ۲۳ ساله‌اش هیچ خواهد شد.

رییس مجمع محبان اهلبیت افغانستان با اشاره به خطبه غدیر گفت که این فرصت را برای مسلمانان فراهم کرد که با علی بیعت کنند.

Related Articles

Back to top button